● Να τελειώσουν οι μελέτες
● Να γίνει επειγόντως η Γέφυρα
● Απαιτούμε πρόσβαση
Επιτακτικό και καθολικό αίτημα όλων των χωριών της βόρειας Ευρυτανίας και της νότιας Καρδίτσας είναι να υπάρξει επιτέλους πρόσβαση, βατότητα, να μπορεί να κινηθεί Ι. Χ. αυτοκίνητο όλες τις μέρες του χρόνου, στο τμήμα Νεράϊδα – Μαυρομμάτα της Επαρχιακής Οδού Καρδίτσας – Αγρινίου δηλ. του Παραμεγδόβιου. Αυτό θα επιτευχθεί με την εδώ και τώρα κατασκευή της Γέφυρας Μέγδοβα. Όλοι ζητάμε πρόσβαση! Να αρθεί ο αποκλεισμός!
Επειδή όλο το χειμώνα δεν είχαμε καμιά είδηση για αυτό το δρόμο, είναι μια ευκαιρία να κάνουμε μια χρονολογική αναδρομή των εξελίξεων που είχαμε τα τελευταία χρόνια σχετικά μ’ αυτόν.
Στα 130 χρόνια απ’ την εποχή του Τρικούπη μέχρι σήμερα ο Παραμεγδόβιος πέρασε από «σαράντα κύματα», φάσεις. Μια απ’ τις πολλές αυτές φάσεις του είναι αυτή που άρχισε τον Ιούνιο του 2007, την οποία διανύουμε και ελπίζουμε να είναι αυτή κατά την οποία θα υλοποιηθεί επιτέλους το έργο.
Ημερομηνία σταθμός λοιπόν είναι η 8.6.2007, όταν έγινε η συνάντηση στο Μέγδοβα των φορέων Καρδίτσας και Ευρυτανίας και πάνω στις σημαντικότατες αποφάσεις που πάρθηκαν εκεί ακολούθησαν όλες οι εξελίξεις των επόμενων χρόνων μέχρι σήμερα.
● Την Κυριακή 8.6.2007 συναντήθηκαν στο Μέγδοβα, στη θέση «Ζάχενας», όπου θα γίνει η Γέφυρα Μέγδοβα, οι 2 Νομάρχες (Καρδίτσας & Ευρυτανίας), όλοι οι αρμόδιοι μηχανικοί των 2 Περιφερειών (Θεσσαλίας & Στερεάς), μηχανικοί των Μελετητικών Γραφείων (ιδιωτικών), 5 Δήμαρχοι (Ιτάμου, Βίνιανης, Φραγκίστας, Καλλιφωνίου και Φουρνάς), Πρόεδροι όλων των χωριών και Συλλόγων της περιοχής και πλήθος κόσμου. Η σημαντικότατη απόφαση που πάρθηκε τότε εκεί ήταν ο δρόμος (το τμήμα Νεράϊδα – Μαυρομμάτα) να γίνει στην υπάρχουσα χάραξη ως επαρχιακή οδός και πάνω σ’ αυτή τη βάση να αρχίσουν νέες μελέτες εξ’ αρχής, οι οποίες να τελειώσουν τον Δεκέμβριο του 2007 ώστε το έργο να ενταχθεί στο 4ον Κ.Π.Σ. Μέχρι το Μέγδοβα (8 χλμ) μαζί και η Γέφυρα θα γίνουν με πιστώσεις της Περιφέρειας Θεσσαλίας ενώ απ’ τον Μέγδοβα μέχρι τη Μαυρομμάτα (10 χλμ), θα γίνουν με πιστώσεις της Περιφέρειας Στερεάς. Σ’ αυτό δεσμεύτηκαν και συμφώνησαν όλοι ομόφωνα. Οι μελέτες θα είναι για επαρχιακό δρόμο, όπως ακριβώς είναι ο δρόμος Καρδίτσα – Νεράϊδα και Φραγκίστα – Μαυρομμάτα.
● Στις 30.11.2007 μηχανικοί μελετητές ήρθαν για μετρήσεις για τη σύνταξη της οριστικής Προμελέτης.
● Στις 7.5.2008 ήρθαν πάλι μηχανικοί μελετητές μετρώντας για τη σύνταξη των Γεωλογικών & Περιβαλλοντικών Μελετών.
● Στις 14.8.2008 σε σχετικό σχόλιο Καρδιτσιώτικης εφημερίδας η Νομαρχία απάντησε πως το έργο είναι αρμοδιότητας Περιφέρειας ωστόσο η Νομαρχία παρακολουθεί την εξέλιξή του. Το έργο βρίσκεται στο στάδιο της μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων όμως παρατηρείται ένας αργός ρυθμός στις προβλεπόμενες διαδικασίες.
● Στις 8.10.2008 οι μηχανικοί ήρθαν πάλι για μετρήσεις.
● Στις 5.11.2008 οι Δήμαρχοι Ιτάμου, Βίνιανης, Φραγκίστας και Φουρνάς έστειλαν κοινό Υπόμνημα (αρ. πρωτ. 4156 / 5 .11.2008), προς τις 2 Περιφέρειες, τις 2 Νομαρχίες, τις ΤΥΔΚ των 2 νομών και τα Μελετητικά Γραφεία, καλώντας τους παραπάνω να παρέμβουν ώστε να παραδοθούν οι μελέτες το συντομότερο δυνατόν για να ενταχθεί το έργο στο ΕΣΠΑ. Στο Υπόμνημα αυτό απάντηση δεν ήρθε.
● Στις 21.1.2009 οι Σύλλογοι Νεράϊδας και Μαυρομμάτας στέλνουν νέο Υπόμνημα προς το ΥΠΕΧΩΔΕ, 2 Περιφέρειες, 2 Νομαρχίες και Μελετητικά Γραφεία, να τελειώσουν οι μελέτες, οι οποίες έπρεπε να είχαν τελειώσει απ’ το Δεκέμβριο του 2007! Ούτε σ’ αυτό το Υπόμνημα ήρθε καμιά απάντηση.
● Στις 15.3.2009 ο τότε Υφυπουργός Οικονομίας & Οικονομικών κ. Αθ. Μπούρας εγκρίνει πίστωση 500.000 €, για να τελειώσουν οι Μελέτες του τμήματος.
● Στις 19.3.2009 είχαμε δημοσίευμα του Ηλία Προβόπουλου στην Ελευθεροτυπία με τίτλο «Γέφυρα δεμένη στον πλάτανο!». Την επόμενη μέρα 20.3.09 ζωντανή σύνδεση της εκπομπής της ΝΕΤ «Συμβαίνει τώρα» με το χωριό μας όπου ο Πρόεδρος επιβεβαίωνε το προαναφερόμενο δημοσίευμα.
● Στις 8.9.2009 ο τότε Νομάρχης Καρδίτσας κ. Φ. Αλεξάκος σε σχετική ερώτηση ανακοινώνει πως υπάρχει δέσμευση του τότε Περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ. Φ. Γκούπα, πως θα εντάξει τη Γέφυρα Μέγδοβα στο ΕΣΠΑ.
● Στις 16.9.2009 δημοσιεύεται στις Καρδιτσιώτικες εφημερίδες άρθρο του τότε Δημάρχου Ιτάμου κ. Β. Τσαντήλα για να τελειώσουν οι μελέτες με τίτλο: «Μεγάλη καθυστέρηση των Μελετών της Επαρχιακής Οδού Καρδίτσας – Αγρινίου».
● Στις 20.1.2010 ανέβηκαν πάλι μηχανικοί για μετρήσεις για να κλείσουν όπως είπαν την Προμελέτη.
● Στις 3.3.2010 η Νομαρχία Ευρυτανίας, ο τότε Νομάρχης κ. Κοντογιώργος, στη λίστα των έργων της Ευρυτανίας που πρότεινε για το ΕΣΠΑ, μεταξύ των άλλων έβαλε και το τμήμα Μαυρομμάτα – Νεράϊδα με προϋπολογισμό 12.000.000 €.
● Στις 13.3.2010 οι Βουλευτές κ.κ. Παφίλης, Σκυλλάκος & Μωραΐτης, κάνουν ερώτηση στη Βουλή για επείγουσα κατασκευή της Γέφυρας Μέγδοβα.
● Στις 27.3.2010 η τότε Περιφερειάρχης (και νυν Υπερπεριφερειάρχης) κ. Καλλιόπη Γερακούδη επισκέπτεται τον οδικό άξονα Λίμνης Πλαστήρα – Καρπενησίου και ενημερώνεται επί τόπου για το τμήμα Νεράϊδα – Μαυρομμάτα του Παραμεγδόβιου.
● Στις 27.5.2010 μας κοινοποιείται έγγραφο (με αρ. πρωτ. 2678 / 73465 / 27.5.2010), με το οποίο οι 2 Περιφέρειες εγκρίνουν την Προμελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου.
● Στις 28.5.2010 σε άρθρο που έστειλε στην εφημερίδα μας ο τότε Νομάρχης Καρδίτσας κ. Αλεξάκος, μας ενημερώνει πως σε πρόσφατη συνάντησή του με τον Υφυπουργό Υποδομών κ. Μαγκριώτη διαφάνηκε η θετική στάση του για την ένταξη του συνόλου του έργου στα τομεακά προγράμματα του ΕΣΠΑ. Επίσης λέει πως συνεργάζεται με τις 2 Περιφέρειες ώστε με κοινή προσπάθεια να βρεθούν οι απαραίτητοι πόροι για την ολοκλήρωση των Μελετών για να καταστεί «ώριμο» το έργο για ένταξη στο ΕΣΠΑ.
● Στις 20.6.2010 έχουμε την σημαντικότατη Ημερίδα στη Νεράϊδα. Μεταξύ των εισηγητών η αρμόδια Μηχανικός της Περιφέρειας Θεσσαλίας κ. Β. Πετσιά (αφήνοντάς μας εμβρόντητους) είπε στην εισήγησή της πως για να τελειώσουν οι Μελέτες θέλουν κι άλλα χρήματα. Εάν αυτά δοθούν οι Μελέτες θα είναι έτοιμες το Δεκέμβριο του 2011! Ο Νομάρχης κ. Αλεξάκος είπε πως για να μπορέσει να ενταχθεί το έργο στο ΕΣΠΑ πρέπει μέχρι το Πάσχα του 2011 να έχουν τελειώσει. Έτσι συμφωνήθηκε εκεί και ζητήθηκε να είναι τουλάχιστον έτοιμες μέχρι το Πάσχα του 2011 οι μελέτες της Γέφυρας Μέγδοβα ώστε να μπορέσει αυτή να χρηματοδοτηθεί ξεχωριστά.
Στην Ημερίδα η κ. Πετσιά είπε επίσης πως οι μελέτες γίνονται για δρόμο μιάς λωρίδας ανά κατεύθυνση και για ταχύτητες των 50 χλμ. ανά ώρα. Ο προϋπολογισμός του μελετώμενου έργου – τμήματος από Νεράϊδα μέχρι Γέφυρα Μέγδοβα είναι ύψους 15.000.000 € (14.300.000 € για το δρόμο και 700.000 € για τη Γέφυρα). Η Γέφυρα Μέγδοβα είπε πως μελετάται για 40 μ. μήκος και 7 μ. πλάτος.
Αναφερόμενη στην πορεία των Μελετών είπε πως, μέχρι τον Ιούνιο του 2009, είχαν τελειώσει: οι Προμελέτες και τα Περιβαλλοντικά, οι Αναγνωριστική Μελέτη Οδοποιίας, η Αναγνωριστική Γεωλογική Μελέτη, η Προκαταρκτική Μελέτη της Γέφυρας Μέγδοβα, η Μελέτη της Οδού μέχρι το στάδιο της Προμελέτης και τέλος είπε πως (27.5.2010) εγκρίθηκε από τις 2 Περιφέρειες η Προμελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
● Στις 25.9.2010 ανέβηκαν πάνω μηχανικοί και έκαναν όπως είπαν τις τελευταίες μετρήσεις για την σύνταξη της Τελικής, Οριστικής Μελέτης του τμήματος.
● Στις 8.10.2010 ανέβηκαν πάλι μηχανικοί και με συνεργείο έστησαν τα περίπου 10 τσιμεντένια κολονάκια για τις μελέτες.
● Στις 12.10.2010 είχαμε την συνάντηση στη Λάρισα του Υφυπουργού Υποδομών (πρώην ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε) κ. Μαγκριώτη, της Περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ. Γερακούδη και του Νομάρχη Καρδίτσας κ. Αλεξάκου και τις δηλώσεις που στο προηγούμενο φύλλο αναφέραμε.
● Στις 27.10.2010 είχαμε την επίσκεψη στο Καρπενήσι του Υφυπουργού Υποδομών κ. Μαγκριώτη και τις εκεί σχετικές δηλώσεις που σ’ αυτό το χώρο δημοσιεύσαμε πρίν 3 μήνες.
Έκτοτε τίποτα… λόγω μνημονίου;
Οι εκλεγμένοι μας σε όλα τα επίπεδα πρέπει να συνεχίσουν να ενεργούν για την κατασκευή του Παραμεγδόβιου. Άπαντες πρέπει να φροντίσουμε ώστε να μην αλλάξουν οι αποφάσεις που πάρθηκαν στη σημαντικότερη συνάντηση που έγινε στην ιστορία αυτού του έργου, τον Ιούνιο του 2007, στη θέση όπου θα γίνει η Γέφυρα Μέγδοβα. Τα λόγια του τέως Νομάρχη Ευρυτανίας κ. Κοντογιώργου ηχούν ακόμα στην ρεματιά του Μέγδοβα: «…ο λαός μας ψηφίζει να δίνουμε πρακτικές λύσεις στα προβλήματά του… αποφασίζουμε σήμερα εδώ όλοι ομόφωνα όπως έρχεται ο επαρχιακός δρόμος από Καρδίτσα μέχρι Νεράϊδα, να συνεχίζει έτσι ακριβώς μέχρι τη Μαυρομμάτα… και να γίνει εδώ η Γέφυρα… μόνον έτσι θα γίνει ο δρόμος κάποια στιγμή… ώστε να υπάρξει σύνδεση Καρδίτσας – Αγρινίου…». Αυτές τις αποφάσεις δεν πρέπει να επιτρέψουμε σε κανέναν να τις αλλάξει! Ο δρόμος πρέπει κατ’ αρχήν να γίνει (από το Κράτος – το Ελληνικό Δημόσιο) ως επαρχιακός και αν στην πορεία η κίνηση είναι μεγάλη και δεν επαρκεί τότε ας κάνουν οι εταιρείες ιδιωτικό με τούνελ, κοιλαδογέφυρες και 3 λωρίδες ανά κατεύθυνση με όσα διόδια θέλουν.
Νεράιδα 10.3.2011
Ήλθε το πλήρωμα του χρόνου να γίνει πραγματικότητα το όραμα του Χαρίλαου Τρικούπη
Να συμπληρώσουμε στα ανωτέρω ορθώς αναφερόμενα από τους Νεραϊδιώτες, ότι από λόγια έχουμε ακούσει πολλά τα τελευταία χρόνια, από έργα όμως ΤΙΠΟΤΕ. Απ΄ ότι γνωρίζουμε όμως, ούτε με λόγια αλλά ούτε και με ευχές γίνονται έργα. Για να γίνει επομένως αυτό το τεράστιο έργο που θα ενώσει το Ιόνιο με το Αιγαίο Πέλαγος και θα δώσει πνοή ζώσα στην κεντρική Ελλάδα, απαιτούνται ουσιαστικές κινήσεις και πάνω απ΄ όλα χρειάζεται πολιτική βούληση. Δυστυχώς όμως από την πλευρά της Ευρυτανίας, αποδείχτηκε ΠΕΡΙΤΡΑΝΑ, ότι αυτόν τον δρόμο δεν τον ήθελαν οι κρατούντες ή αν θέλετε δεν έκαναν ποτέ εκείνες τις κινήσεις που απαιτούνταν για να δρομολογηθεί και να ενταχθεί σε πρόγραμμα χρηματοδότησης αυτή η μεγάλη στράτα ζωής για τον τόπο μας. Γιατί δεν το έκαναν, το γνωρίζουν πολύ καλά οι ίδιοι και φυσικά όλοι οι Ευρυτάνες και κυρίως οι κάτοικοι των παραμεγδόβιων χωριών. Γιατί το εν λόγω έργο δεν εντάχθηκε ΠΟΤΕ στα περιβόητα χρηματοδοτούμενα προγράμματα (ΠΙΝΔΟΣ κλπ); Τι έκαναν τόσα χρόνια οι αυτοδιοικητικοί του Νομού μας και οι κατά καιρούς Βουλευτάδες; Δεν έκαναν τίποτε, παρά τα κροκοδείλια δάκρυα που κατά καιρούς έριχναν όταν γίνονταν λόγος για το ζήτημα αυτό.
Τα πλεονεκτήματα της Παραμεγδοβίας Οδού με παράλληλη σιδηροδρομική οδό, όπως τα είχε σχεδιάσει ο Χαρίλαος Τρικούπης, τα γνωρίζουν άπαντες. Με δεδομένη, μάλιστα τη δημογραφική ερήμωση των χωριών της Κεντροδυτικής Ευρυτανίας, η ανάγκη σύνδεσης του Νομού με τους όμορους νομούς δια μίας σύγχρονης εθνικής αρτηρίας, καθίσταται αναγκαία όσο ποτέ άλλοτε. Η ευχερής και ταχεία επικοινωνία με τους όμορους νομούς, πέρα από τη διάθεση των τοπικών προϊόντων θα συμβάλει αποφασιστικά στην αύξηση της τουριστικής κίνησης και σε αυτό το τμήμα της Ευρυτανίας με αποτέλεσμα την ανάπτυξη ανάλογης επιχειρηματικής δραστηριότητας που, με τη σειρά της, θα οδηγήσει στη διατήρηση του υπάρχοντος πληθυσμού και στην επανεγκατάσταση Ευρυτάνων εσωτερικών ή εξωτερικών μεταναστών. Αν γίνει ο Παραμεγδόβιος, τότε μπορούμε να ελπίζουμε ότι έχει ελπίδες ζωής η ΚΔ Ευρυτανία.
Πότε όμως θα βελτιωθεί ή θα γίνει όπως πρέπει ο επί Χαριλάου Τρικούπη αυτός δρόμος; Δυστυχώς πέρασαν 120 ολόκληρα χρόνια και το έργο βελτίωσης του οδικού άξονα Αγρινίου-Καρδίτσα, ενός δρόμου που κατά τα άλλα έχει χαρακτηριστεί ως εθνικός, παραμένει ανεκπλήρωτο. Σίγουρα, όταν ο αείμνηστος Χαρίλαος Τρικούπης χάραζε τον οδικό αυτό άξονα, δεν φανταζόταν ποτέ ότι θα χρειαζόταν τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα ώστε να ολοκληρωθεί.
Κλείνοντας την παρέμβασή μας, για το πολύ σπουδαίο αυτό θέμα, θεωρούμε πως η Παραμεγδόβια οδός θα πρέπει να αποτελέσει επιτέλους, πρωταρχικό μέλημα όλων των κρατούντων Ευρυτάνων, Βουλευτή, Αντιπεριφερειάρχη και των Δημάρχων, κυρίως δε του Δημάρχου Αγράφων.
Άπαντες και χωρίς μασημένα λόγια θα πρέπει, να σκύψουν το κεφάλι και να κινηθούν δεόντως έτσι ώστε να αναδειχθεί η κατασκευή του Παραμεγόβιου ως ένα από τα πρωταρχικά έργα υποδομής για τον τόπο μας. Σίγουρα οι καιροί είναι δύσκολοι, όμως το κράτος ζει, έχει συνέχεια και μπορεί να υλοποιήσει τέτοια σημαντικά έργα. Για να γίνει όμως αυτό χρειάζεται τόλμη, αποφασιστικότητα και λεβεντιά. Νομίζουμε ότι ήλθε το πλήρωμα του χρόνου, οι σημερινοί μας πολιτικοί και αυτοδιοικητικοί, να γραφούν στην ιστορία με χρυσά γράμματα, ότι επί των ημερών τους, το μεγάλο όραμα του Χαρ. Τρικούπη, έγινε πραγματικότητα. Αν δεν γίνει τίποτε, ο κόσμος και η ιστορία θα είναι απέναντί τους αμείλικτοι…
● Να γίνει επειγόντως η Γέφυρα
● Απαιτούμε πρόσβαση
Επιτακτικό και καθολικό αίτημα όλων των χωριών της βόρειας Ευρυτανίας και της νότιας Καρδίτσας είναι να υπάρξει επιτέλους πρόσβαση, βατότητα, να μπορεί να κινηθεί Ι. Χ. αυτοκίνητο όλες τις μέρες του χρόνου, στο τμήμα Νεράϊδα – Μαυρομμάτα της Επαρχιακής Οδού Καρδίτσας – Αγρινίου δηλ. του Παραμεγδόβιου. Αυτό θα επιτευχθεί με την εδώ και τώρα κατασκευή της Γέφυρας Μέγδοβα. Όλοι ζητάμε πρόσβαση! Να αρθεί ο αποκλεισμός!
Επειδή όλο το χειμώνα δεν είχαμε καμιά είδηση για αυτό το δρόμο, είναι μια ευκαιρία να κάνουμε μια χρονολογική αναδρομή των εξελίξεων που είχαμε τα τελευταία χρόνια σχετικά μ’ αυτόν.
Στα 130 χρόνια απ’ την εποχή του Τρικούπη μέχρι σήμερα ο Παραμεγδόβιος πέρασε από «σαράντα κύματα», φάσεις. Μια απ’ τις πολλές αυτές φάσεις του είναι αυτή που άρχισε τον Ιούνιο του 2007, την οποία διανύουμε και ελπίζουμε να είναι αυτή κατά την οποία θα υλοποιηθεί επιτέλους το έργο.
Ημερομηνία σταθμός λοιπόν είναι η 8.6.2007, όταν έγινε η συνάντηση στο Μέγδοβα των φορέων Καρδίτσας και Ευρυτανίας και πάνω στις σημαντικότατες αποφάσεις που πάρθηκαν εκεί ακολούθησαν όλες οι εξελίξεις των επόμενων χρόνων μέχρι σήμερα.
● Την Κυριακή 8.6.2007 συναντήθηκαν στο Μέγδοβα, στη θέση «Ζάχενας», όπου θα γίνει η Γέφυρα Μέγδοβα, οι 2 Νομάρχες (Καρδίτσας & Ευρυτανίας), όλοι οι αρμόδιοι μηχανικοί των 2 Περιφερειών (Θεσσαλίας & Στερεάς), μηχανικοί των Μελετητικών Γραφείων (ιδιωτικών), 5 Δήμαρχοι (Ιτάμου, Βίνιανης, Φραγκίστας, Καλλιφωνίου και Φουρνάς), Πρόεδροι όλων των χωριών και Συλλόγων της περιοχής και πλήθος κόσμου. Η σημαντικότατη απόφαση που πάρθηκε τότε εκεί ήταν ο δρόμος (το τμήμα Νεράϊδα – Μαυρομμάτα) να γίνει στην υπάρχουσα χάραξη ως επαρχιακή οδός και πάνω σ’ αυτή τη βάση να αρχίσουν νέες μελέτες εξ’ αρχής, οι οποίες να τελειώσουν τον Δεκέμβριο του 2007 ώστε το έργο να ενταχθεί στο 4ον Κ.Π.Σ. Μέχρι το Μέγδοβα (8 χλμ) μαζί και η Γέφυρα θα γίνουν με πιστώσεις της Περιφέρειας Θεσσαλίας ενώ απ’ τον Μέγδοβα μέχρι τη Μαυρομμάτα (10 χλμ), θα γίνουν με πιστώσεις της Περιφέρειας Στερεάς. Σ’ αυτό δεσμεύτηκαν και συμφώνησαν όλοι ομόφωνα. Οι μελέτες θα είναι για επαρχιακό δρόμο, όπως ακριβώς είναι ο δρόμος Καρδίτσα – Νεράϊδα και Φραγκίστα – Μαυρομμάτα.
● Στις 30.11.2007 μηχανικοί μελετητές ήρθαν για μετρήσεις για τη σύνταξη της οριστικής Προμελέτης.
● Στις 7.5.2008 ήρθαν πάλι μηχανικοί μελετητές μετρώντας για τη σύνταξη των Γεωλογικών & Περιβαλλοντικών Μελετών.
● Στις 14.8.2008 σε σχετικό σχόλιο Καρδιτσιώτικης εφημερίδας η Νομαρχία απάντησε πως το έργο είναι αρμοδιότητας Περιφέρειας ωστόσο η Νομαρχία παρακολουθεί την εξέλιξή του. Το έργο βρίσκεται στο στάδιο της μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων όμως παρατηρείται ένας αργός ρυθμός στις προβλεπόμενες διαδικασίες.
● Στις 8.10.2008 οι μηχανικοί ήρθαν πάλι για μετρήσεις.
● Στις 5.11.2008 οι Δήμαρχοι Ιτάμου, Βίνιανης, Φραγκίστας και Φουρνάς έστειλαν κοινό Υπόμνημα (αρ. πρωτ. 4156 / 5 .11.2008), προς τις 2 Περιφέρειες, τις 2 Νομαρχίες, τις ΤΥΔΚ των 2 νομών και τα Μελετητικά Γραφεία, καλώντας τους παραπάνω να παρέμβουν ώστε να παραδοθούν οι μελέτες το συντομότερο δυνατόν για να ενταχθεί το έργο στο ΕΣΠΑ. Στο Υπόμνημα αυτό απάντηση δεν ήρθε.
● Στις 21.1.2009 οι Σύλλογοι Νεράϊδας και Μαυρομμάτας στέλνουν νέο Υπόμνημα προς το ΥΠΕΧΩΔΕ, 2 Περιφέρειες, 2 Νομαρχίες και Μελετητικά Γραφεία, να τελειώσουν οι μελέτες, οι οποίες έπρεπε να είχαν τελειώσει απ’ το Δεκέμβριο του 2007! Ούτε σ’ αυτό το Υπόμνημα ήρθε καμιά απάντηση.
● Στις 15.3.2009 ο τότε Υφυπουργός Οικονομίας & Οικονομικών κ. Αθ. Μπούρας εγκρίνει πίστωση 500.000 €, για να τελειώσουν οι Μελέτες του τμήματος.
● Στις 19.3.2009 είχαμε δημοσίευμα του Ηλία Προβόπουλου στην Ελευθεροτυπία με τίτλο «Γέφυρα δεμένη στον πλάτανο!». Την επόμενη μέρα 20.3.09 ζωντανή σύνδεση της εκπομπής της ΝΕΤ «Συμβαίνει τώρα» με το χωριό μας όπου ο Πρόεδρος επιβεβαίωνε το προαναφερόμενο δημοσίευμα.
● Στις 8.9.2009 ο τότε Νομάρχης Καρδίτσας κ. Φ. Αλεξάκος σε σχετική ερώτηση ανακοινώνει πως υπάρχει δέσμευση του τότε Περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ. Φ. Γκούπα, πως θα εντάξει τη Γέφυρα Μέγδοβα στο ΕΣΠΑ.
● Στις 16.9.2009 δημοσιεύεται στις Καρδιτσιώτικες εφημερίδες άρθρο του τότε Δημάρχου Ιτάμου κ. Β. Τσαντήλα για να τελειώσουν οι μελέτες με τίτλο: «Μεγάλη καθυστέρηση των Μελετών της Επαρχιακής Οδού Καρδίτσας – Αγρινίου».
● Στις 20.1.2010 ανέβηκαν πάλι μηχανικοί για μετρήσεις για να κλείσουν όπως είπαν την Προμελέτη.
● Στις 3.3.2010 η Νομαρχία Ευρυτανίας, ο τότε Νομάρχης κ. Κοντογιώργος, στη λίστα των έργων της Ευρυτανίας που πρότεινε για το ΕΣΠΑ, μεταξύ των άλλων έβαλε και το τμήμα Μαυρομμάτα – Νεράϊδα με προϋπολογισμό 12.000.000 €.
● Στις 13.3.2010 οι Βουλευτές κ.κ. Παφίλης, Σκυλλάκος & Μωραΐτης, κάνουν ερώτηση στη Βουλή για επείγουσα κατασκευή της Γέφυρας Μέγδοβα.
● Στις 27.3.2010 η τότε Περιφερειάρχης (και νυν Υπερπεριφερειάρχης) κ. Καλλιόπη Γερακούδη επισκέπτεται τον οδικό άξονα Λίμνης Πλαστήρα – Καρπενησίου και ενημερώνεται επί τόπου για το τμήμα Νεράϊδα – Μαυρομμάτα του Παραμεγδόβιου.
● Στις 27.5.2010 μας κοινοποιείται έγγραφο (με αρ. πρωτ. 2678 / 73465 / 27.5.2010), με το οποίο οι 2 Περιφέρειες εγκρίνουν την Προμελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου.
● Στις 28.5.2010 σε άρθρο που έστειλε στην εφημερίδα μας ο τότε Νομάρχης Καρδίτσας κ. Αλεξάκος, μας ενημερώνει πως σε πρόσφατη συνάντησή του με τον Υφυπουργό Υποδομών κ. Μαγκριώτη διαφάνηκε η θετική στάση του για την ένταξη του συνόλου του έργου στα τομεακά προγράμματα του ΕΣΠΑ. Επίσης λέει πως συνεργάζεται με τις 2 Περιφέρειες ώστε με κοινή προσπάθεια να βρεθούν οι απαραίτητοι πόροι για την ολοκλήρωση των Μελετών για να καταστεί «ώριμο» το έργο για ένταξη στο ΕΣΠΑ.
● Στις 20.6.2010 έχουμε την σημαντικότατη Ημερίδα στη Νεράϊδα. Μεταξύ των εισηγητών η αρμόδια Μηχανικός της Περιφέρειας Θεσσαλίας κ. Β. Πετσιά (αφήνοντάς μας εμβρόντητους) είπε στην εισήγησή της πως για να τελειώσουν οι Μελέτες θέλουν κι άλλα χρήματα. Εάν αυτά δοθούν οι Μελέτες θα είναι έτοιμες το Δεκέμβριο του 2011! Ο Νομάρχης κ. Αλεξάκος είπε πως για να μπορέσει να ενταχθεί το έργο στο ΕΣΠΑ πρέπει μέχρι το Πάσχα του 2011 να έχουν τελειώσει. Έτσι συμφωνήθηκε εκεί και ζητήθηκε να είναι τουλάχιστον έτοιμες μέχρι το Πάσχα του 2011 οι μελέτες της Γέφυρας Μέγδοβα ώστε να μπορέσει αυτή να χρηματοδοτηθεί ξεχωριστά.
Στην Ημερίδα η κ. Πετσιά είπε επίσης πως οι μελέτες γίνονται για δρόμο μιάς λωρίδας ανά κατεύθυνση και για ταχύτητες των 50 χλμ. ανά ώρα. Ο προϋπολογισμός του μελετώμενου έργου – τμήματος από Νεράϊδα μέχρι Γέφυρα Μέγδοβα είναι ύψους 15.000.000 € (14.300.000 € για το δρόμο και 700.000 € για τη Γέφυρα). Η Γέφυρα Μέγδοβα είπε πως μελετάται για 40 μ. μήκος και 7 μ. πλάτος.
Αναφερόμενη στην πορεία των Μελετών είπε πως, μέχρι τον Ιούνιο του 2009, είχαν τελειώσει: οι Προμελέτες και τα Περιβαλλοντικά, οι Αναγνωριστική Μελέτη Οδοποιίας, η Αναγνωριστική Γεωλογική Μελέτη, η Προκαταρκτική Μελέτη της Γέφυρας Μέγδοβα, η Μελέτη της Οδού μέχρι το στάδιο της Προμελέτης και τέλος είπε πως (27.5.2010) εγκρίθηκε από τις 2 Περιφέρειες η Προμελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
● Στις 25.9.2010 ανέβηκαν πάνω μηχανικοί και έκαναν όπως είπαν τις τελευταίες μετρήσεις για την σύνταξη της Τελικής, Οριστικής Μελέτης του τμήματος.
● Στις 8.10.2010 ανέβηκαν πάλι μηχανικοί και με συνεργείο έστησαν τα περίπου 10 τσιμεντένια κολονάκια για τις μελέτες.
● Στις 12.10.2010 είχαμε την συνάντηση στη Λάρισα του Υφυπουργού Υποδομών (πρώην ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε) κ. Μαγκριώτη, της Περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ. Γερακούδη και του Νομάρχη Καρδίτσας κ. Αλεξάκου και τις δηλώσεις που στο προηγούμενο φύλλο αναφέραμε.
● Στις 27.10.2010 είχαμε την επίσκεψη στο Καρπενήσι του Υφυπουργού Υποδομών κ. Μαγκριώτη και τις εκεί σχετικές δηλώσεις που σ’ αυτό το χώρο δημοσιεύσαμε πρίν 3 μήνες.
Έκτοτε τίποτα… λόγω μνημονίου;
Οι εκλεγμένοι μας σε όλα τα επίπεδα πρέπει να συνεχίσουν να ενεργούν για την κατασκευή του Παραμεγδόβιου. Άπαντες πρέπει να φροντίσουμε ώστε να μην αλλάξουν οι αποφάσεις που πάρθηκαν στη σημαντικότερη συνάντηση που έγινε στην ιστορία αυτού του έργου, τον Ιούνιο του 2007, στη θέση όπου θα γίνει η Γέφυρα Μέγδοβα. Τα λόγια του τέως Νομάρχη Ευρυτανίας κ. Κοντογιώργου ηχούν ακόμα στην ρεματιά του Μέγδοβα: «…ο λαός μας ψηφίζει να δίνουμε πρακτικές λύσεις στα προβλήματά του… αποφασίζουμε σήμερα εδώ όλοι ομόφωνα όπως έρχεται ο επαρχιακός δρόμος από Καρδίτσα μέχρι Νεράϊδα, να συνεχίζει έτσι ακριβώς μέχρι τη Μαυρομμάτα… και να γίνει εδώ η Γέφυρα… μόνον έτσι θα γίνει ο δρόμος κάποια στιγμή… ώστε να υπάρξει σύνδεση Καρδίτσας – Αγρινίου…». Αυτές τις αποφάσεις δεν πρέπει να επιτρέψουμε σε κανέναν να τις αλλάξει! Ο δρόμος πρέπει κατ’ αρχήν να γίνει (από το Κράτος – το Ελληνικό Δημόσιο) ως επαρχιακός και αν στην πορεία η κίνηση είναι μεγάλη και δεν επαρκεί τότε ας κάνουν οι εταιρείες ιδιωτικό με τούνελ, κοιλαδογέφυρες και 3 λωρίδες ανά κατεύθυνση με όσα διόδια θέλουν.
Νεράιδα 10.3.2011
Ήλθε το πλήρωμα του χρόνου να γίνει πραγματικότητα το όραμα του Χαρίλαου Τρικούπη
Να συμπληρώσουμε στα ανωτέρω ορθώς αναφερόμενα από τους Νεραϊδιώτες, ότι από λόγια έχουμε ακούσει πολλά τα τελευταία χρόνια, από έργα όμως ΤΙΠΟΤΕ. Απ΄ ότι γνωρίζουμε όμως, ούτε με λόγια αλλά ούτε και με ευχές γίνονται έργα. Για να γίνει επομένως αυτό το τεράστιο έργο που θα ενώσει το Ιόνιο με το Αιγαίο Πέλαγος και θα δώσει πνοή ζώσα στην κεντρική Ελλάδα, απαιτούνται ουσιαστικές κινήσεις και πάνω απ΄ όλα χρειάζεται πολιτική βούληση. Δυστυχώς όμως από την πλευρά της Ευρυτανίας, αποδείχτηκε ΠΕΡΙΤΡΑΝΑ, ότι αυτόν τον δρόμο δεν τον ήθελαν οι κρατούντες ή αν θέλετε δεν έκαναν ποτέ εκείνες τις κινήσεις που απαιτούνταν για να δρομολογηθεί και να ενταχθεί σε πρόγραμμα χρηματοδότησης αυτή η μεγάλη στράτα ζωής για τον τόπο μας. Γιατί δεν το έκαναν, το γνωρίζουν πολύ καλά οι ίδιοι και φυσικά όλοι οι Ευρυτάνες και κυρίως οι κάτοικοι των παραμεγδόβιων χωριών. Γιατί το εν λόγω έργο δεν εντάχθηκε ΠΟΤΕ στα περιβόητα χρηματοδοτούμενα προγράμματα (ΠΙΝΔΟΣ κλπ); Τι έκαναν τόσα χρόνια οι αυτοδιοικητικοί του Νομού μας και οι κατά καιρούς Βουλευτάδες; Δεν έκαναν τίποτε, παρά τα κροκοδείλια δάκρυα που κατά καιρούς έριχναν όταν γίνονταν λόγος για το ζήτημα αυτό.
Τα πλεονεκτήματα της Παραμεγδοβίας Οδού με παράλληλη σιδηροδρομική οδό, όπως τα είχε σχεδιάσει ο Χαρίλαος Τρικούπης, τα γνωρίζουν άπαντες. Με δεδομένη, μάλιστα τη δημογραφική ερήμωση των χωριών της Κεντροδυτικής Ευρυτανίας, η ανάγκη σύνδεσης του Νομού με τους όμορους νομούς δια μίας σύγχρονης εθνικής αρτηρίας, καθίσταται αναγκαία όσο ποτέ άλλοτε. Η ευχερής και ταχεία επικοινωνία με τους όμορους νομούς, πέρα από τη διάθεση των τοπικών προϊόντων θα συμβάλει αποφασιστικά στην αύξηση της τουριστικής κίνησης και σε αυτό το τμήμα της Ευρυτανίας με αποτέλεσμα την ανάπτυξη ανάλογης επιχειρηματικής δραστηριότητας που, με τη σειρά της, θα οδηγήσει στη διατήρηση του υπάρχοντος πληθυσμού και στην επανεγκατάσταση Ευρυτάνων εσωτερικών ή εξωτερικών μεταναστών. Αν γίνει ο Παραμεγδόβιος, τότε μπορούμε να ελπίζουμε ότι έχει ελπίδες ζωής η ΚΔ Ευρυτανία.
Πότε όμως θα βελτιωθεί ή θα γίνει όπως πρέπει ο επί Χαριλάου Τρικούπη αυτός δρόμος; Δυστυχώς πέρασαν 120 ολόκληρα χρόνια και το έργο βελτίωσης του οδικού άξονα Αγρινίου-Καρδίτσα, ενός δρόμου που κατά τα άλλα έχει χαρακτηριστεί ως εθνικός, παραμένει ανεκπλήρωτο. Σίγουρα, όταν ο αείμνηστος Χαρίλαος Τρικούπης χάραζε τον οδικό αυτό άξονα, δεν φανταζόταν ποτέ ότι θα χρειαζόταν τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα ώστε να ολοκληρωθεί.
Κλείνοντας την παρέμβασή μας, για το πολύ σπουδαίο αυτό θέμα, θεωρούμε πως η Παραμεγδόβια οδός θα πρέπει να αποτελέσει επιτέλους, πρωταρχικό μέλημα όλων των κρατούντων Ευρυτάνων, Βουλευτή, Αντιπεριφερειάρχη και των Δημάρχων, κυρίως δε του Δημάρχου Αγράφων.
Άπαντες και χωρίς μασημένα λόγια θα πρέπει, να σκύψουν το κεφάλι και να κινηθούν δεόντως έτσι ώστε να αναδειχθεί η κατασκευή του Παραμεγόβιου ως ένα από τα πρωταρχικά έργα υποδομής για τον τόπο μας. Σίγουρα οι καιροί είναι δύσκολοι, όμως το κράτος ζει, έχει συνέχεια και μπορεί να υλοποιήσει τέτοια σημαντικά έργα. Για να γίνει όμως αυτό χρειάζεται τόλμη, αποφασιστικότητα και λεβεντιά. Νομίζουμε ότι ήλθε το πλήρωμα του χρόνου, οι σημερινοί μας πολιτικοί και αυτοδιοικητικοί, να γραφούν στην ιστορία με χρυσά γράμματα, ότι επί των ημερών τους, το μεγάλο όραμα του Χαρ. Τρικούπη, έγινε πραγματικότητα. Αν δεν γίνει τίποτε, ο κόσμος και η ιστορία θα είναι απέναντί τους αμείλικτοι…