Γράφει η Επίτιμος Δικαστής Ελευθερία Φραγκάκη - Σταυροπούλου
Η οικονομική κρίση που μαστίζει σήμερα τον κόσμο πρέπει να μας δημιουργεί και ηθικούς προβληματισμούς γύρω απο την κτήση και τη χρήση των υλικών αγαθών.
Εμείς ως χριστιανοί και εν όψει του Πάσχα θα πρέπει να δούμε το θέμα και από τη Χριστιανική του πλευρά. Η απόκτηση περιουσίας είναι ένα θέμα που θέλει ανάλυση. Έχει πολλές πλευρές. Σύμφωνα με τη χριστιανική διδασκαλία, οι άνθρωποι έχουν από το Θεό δικαιώματα πάνω στα πράγματα, για την απόκτηση, των οποίων έχουν δουλέψει, ή τα οποία έχουν κληρονομήσει από τους γονείς τους. Την περιουσία που έχει κανείς δεν την έχει κατά παραχώρηση των κυβερνήσεων.
Οι κυβερνήσεις υπάρχουν για να διασφαλίζουν τα δικαιώματα των πολιτών, ένα από τα οποία είναι και το δικαίωμα της ιδοκτησίας. Δεν έχει δικαίωμα η κάθε κυβέρνηση να μειώνει αυθαίρετα περιουσίες ή οικονομικά δικαιώματα που αποκτήθηκαν νόμιμα.
Η φορολογία βέβαια που αποσκοπεί στην κάλυψη των δαπανών για την διεξαγωγή του κυβερνητικού έργου (περιλμαμβανόμενης και της πρόνοιας για τους φτωχούς) δεν αποτελεί κατάχρηση εξουσίας για τις κυβερνήσεις. Οφείλουμε όλοι μας να προσφέρουμε ως πολίτες «τα του Καίσαρος τω Καίσαρι» αρκεί οι Καίσαρες να υπηρετούν το δημόσιο συμφέρον και μόνο και όχι άλλες αμφίβολες επιλογές. Η φορολογία εξ’ άλλου δεν πρέπει να πλήττει ανθρώπους ασθενέστερους και aδύνaμους. Πρέπει να υπάρχει δικαιοσύνη.
Το ότι αποκτούν περιουσία οι άνθρωποι στην ουσία σημαίνει ότι τους ανατίθεται απλώς η διαχείριση της, δηλαδή η φροντίδα για όλη τη Δημιουργία του Θεού. Σε κάθε βήμα στην Αγία Γραφή, συναντούμε την αρχή ότι ο κόσμος και κάθε τι, μέσα σ’ αυτόν, ανήκει στο Θεό και όχι στους ανθρώπους.
Υπάρχει στον άνθρωπο η βουλημία να θεωρεί ότι τα αγαθά ανήκουν απόλυτα σ’ αυτόν. Σύμφωνα όμως με την Αγία Γραφή και τις διδαχές φωτισμένων Πατέρων της Ορθόδοξίας, ο άνθρωπος δεν έχει απόλυτη κυριότητα στα αγαθά του. Ο Θεός του τα έχει δώσει για να τα διαχειρίζεται. Ο Κύριος έφτιαξε τον Παράδεισο και έβαλε τον Αδάμ και την Εύα μέσα σ’ αυτόν με την σαφή εντολή να τον φυλάνε.
Με καμιά έννοια δεν τους τον έδωσε δικό τους. Η Γη και όλα τα στοιχεία της δεν έχουν δοθεί στον άνθρωπο για να τα καταχράται. Οι άνθρωποι είμαστε υπόλογοι στο Θεό για τον τρόπο που χειριζόμαστε τη Δημιουργία του. Μια πάγια αλήθεια της Χριστιανικής Θεολογίας λέγει ότι είναι «Του Κυρίου η γη και το πλήρωμα αυτής». Η Π. Διαθήκη είχε θεσπίσει την προσφορά της «δεκάτης» για όλους τους δούλους του Θεού.
Έχουμε την εντολή να επιστρέφουμε στο Θεό το πρώτο 10% από ότι έρχεται στην κατοχή μας, από κάθε εισόδημά μας. Έτσι αποδεχόμαστε ότι όλα ανήκουν στο Θεό και ότι αυτα που έχουμε τα έχουμε ως επιμελητές. Η «δεκάτη» μας πρέπει να είναι μια προσφορά βοήθειας, αλληλεγγύης και αγάπης προς τον συνάνθρωπο που έχει ανάγκη, που στερείται, που είναι αδύναμος ή άρρωστος.
Η όποια «δεκάτη μας» είναι μια πράξη ευχαριστίας προς το Θεό που θα μας ανταμείψει με το να ευδοκήσει να κρατήσουμε το 90% των εισοδήμάτων μας. Τώρα που έρχονται Άγιες Ημέρες, ας προσφέρουμε την «δεκάτη» μας μαζί με την αγάπη μας στον πάσχοντα αδελφό μας.
Καλό Πάσχα!
Η οικονομική κρίση που μαστίζει σήμερα τον κόσμο πρέπει να μας δημιουργεί και ηθικούς προβληματισμούς γύρω απο την κτήση και τη χρήση των υλικών αγαθών.
Εμείς ως χριστιανοί και εν όψει του Πάσχα θα πρέπει να δούμε το θέμα και από τη Χριστιανική του πλευρά. Η απόκτηση περιουσίας είναι ένα θέμα που θέλει ανάλυση. Έχει πολλές πλευρές. Σύμφωνα με τη χριστιανική διδασκαλία, οι άνθρωποι έχουν από το Θεό δικαιώματα πάνω στα πράγματα, για την απόκτηση, των οποίων έχουν δουλέψει, ή τα οποία έχουν κληρονομήσει από τους γονείς τους. Την περιουσία που έχει κανείς δεν την έχει κατά παραχώρηση των κυβερνήσεων.
Οι κυβερνήσεις υπάρχουν για να διασφαλίζουν τα δικαιώματα των πολιτών, ένα από τα οποία είναι και το δικαίωμα της ιδοκτησίας. Δεν έχει δικαίωμα η κάθε κυβέρνηση να μειώνει αυθαίρετα περιουσίες ή οικονομικά δικαιώματα που αποκτήθηκαν νόμιμα.
Η φορολογία βέβαια που αποσκοπεί στην κάλυψη των δαπανών για την διεξαγωγή του κυβερνητικού έργου (περιλμαμβανόμενης και της πρόνοιας για τους φτωχούς) δεν αποτελεί κατάχρηση εξουσίας για τις κυβερνήσεις. Οφείλουμε όλοι μας να προσφέρουμε ως πολίτες «τα του Καίσαρος τω Καίσαρι» αρκεί οι Καίσαρες να υπηρετούν το δημόσιο συμφέρον και μόνο και όχι άλλες αμφίβολες επιλογές. Η φορολογία εξ’ άλλου δεν πρέπει να πλήττει ανθρώπους ασθενέστερους και aδύνaμους. Πρέπει να υπάρχει δικαιοσύνη.
Το ότι αποκτούν περιουσία οι άνθρωποι στην ουσία σημαίνει ότι τους ανατίθεται απλώς η διαχείριση της, δηλαδή η φροντίδα για όλη τη Δημιουργία του Θεού. Σε κάθε βήμα στην Αγία Γραφή, συναντούμε την αρχή ότι ο κόσμος και κάθε τι, μέσα σ’ αυτόν, ανήκει στο Θεό και όχι στους ανθρώπους.
Υπάρχει στον άνθρωπο η βουλημία να θεωρεί ότι τα αγαθά ανήκουν απόλυτα σ’ αυτόν. Σύμφωνα όμως με την Αγία Γραφή και τις διδαχές φωτισμένων Πατέρων της Ορθόδοξίας, ο άνθρωπος δεν έχει απόλυτη κυριότητα στα αγαθά του. Ο Θεός του τα έχει δώσει για να τα διαχειρίζεται. Ο Κύριος έφτιαξε τον Παράδεισο και έβαλε τον Αδάμ και την Εύα μέσα σ’ αυτόν με την σαφή εντολή να τον φυλάνε.
Με καμιά έννοια δεν τους τον έδωσε δικό τους. Η Γη και όλα τα στοιχεία της δεν έχουν δοθεί στον άνθρωπο για να τα καταχράται. Οι άνθρωποι είμαστε υπόλογοι στο Θεό για τον τρόπο που χειριζόμαστε τη Δημιουργία του. Μια πάγια αλήθεια της Χριστιανικής Θεολογίας λέγει ότι είναι «Του Κυρίου η γη και το πλήρωμα αυτής». Η Π. Διαθήκη είχε θεσπίσει την προσφορά της «δεκάτης» για όλους τους δούλους του Θεού.
Έχουμε την εντολή να επιστρέφουμε στο Θεό το πρώτο 10% από ότι έρχεται στην κατοχή μας, από κάθε εισόδημά μας. Έτσι αποδεχόμαστε ότι όλα ανήκουν στο Θεό και ότι αυτα που έχουμε τα έχουμε ως επιμελητές. Η «δεκάτη» μας πρέπει να είναι μια προσφορά βοήθειας, αλληλεγγύης και αγάπης προς τον συνάνθρωπο που έχει ανάγκη, που στερείται, που είναι αδύναμος ή άρρωστος.
Η όποια «δεκάτη μας» είναι μια πράξη ευχαριστίας προς το Θεό που θα μας ανταμείψει με το να ευδοκήσει να κρατήσουμε το 90% των εισοδήμάτων μας. Τώρα που έρχονται Άγιες Ημέρες, ας προσφέρουμε την «δεκάτη» μας μαζί με την αγάπη μας στον πάσχοντα αδελφό μας.
Καλό Πάσχα!