Πέμπτη, 2 Ιανουαρίου 2014

Παρέμβαση Μπακογιάννη σε Γρηγοράκο για την κινητικότητα των υπαλλήλων ΟΤΑ

Τη μελέτη στελέχωσης των δήμων απέστειλε σε όλους τους Δημάρχους της χώρας ο Υφυπουργός Εσωτερικών κ. Γρηγοράκος.
Η μελέτη που διαμορφώθηκε από την ομάδα εργασίας του Υπουργείου  Εσωτερικών έχει εκπονηθεί στα πλαίσια όσων έχουν αναγγελθεί από το Υπουργείο και έχουν συμφωνηθεί με την ΚΕΔΕ.
Δηλαδή περιλαμβάνει  μόνον δια-δημοτικές μετακινήσεις  (αρχίζοντας από εθελούσιες). Ούτε απολύσεις, ούτε διαθεσιμότητες προβλέπονται, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο Υφυπουργός.
Για τη μελέτη  χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία του Ιουνίου 2013, ενώ σε πολλούς δήμους μπορεί να υπήρξαν αλλαγές έκτοτε, τις οποίες θα πρέπει να υποδείξουν οι δήμοι για να ενσωματωθούν.
Η προϋπόθεση μηδενικών εξόδων από το σύστημα  οδηγεί σε μερικές περιπτώσεις δήμων στην πρόβλεψη σημαντικού αριθμού προσλήψεων. Είναι αυτονόητο ότι αυτές τις περιπτώσεις, καθώς και οποιαδήποτε άλλη υπερβολή της μελέτης, το Υπουργείο θα τις εξετ
άσει ξανά από κοινού.
Με τη σειρά του ο Δήμαρχος Καρπενησίου κ. Μπακογιάννης με αυστηρό ύφος τονίζει στον Υφυπουργό πως δεν κρατήσετε ούτε καν το πρόσχημα του διαλόγου για την εκπόνηση της μελέτης για την στελέχωσή του Δήμου Καρπενησίου στα πλαίσια τις κινητικότητας των υπαλλήλων ΟΤΑ και εκτός των άλλων ζητά από τον κ. Υφυπουργό, έστω και την ύστατη ώρα να δεί το θέμα εκ νέου από μηδενική βάση και να προκαλέσει με δική του πρωτοβουλία σχετικό διάλογο τόσο με τα συλλογικά όργανα της αυτοδιοίκησης όσο και με το Δήμο Καρπενησίου.
Η επιστολή του Δημάρχου Καρπενησίου, καθώς και τα στοιχεία σας τα παραθέτουμε στη συνέχεια:

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ
Μετά από μια σειρά αίολων πολιτικών υποσχέσεων και επιλεγμένων διαρροών μας γνωστοποιήσατε εν μια νυκτί και δίχως να κρατήσετε ούτε καν το πρόσχημα του διαλόγου τα αποσπασματικά συμπεράσματα μιας υποτιθέμενης “μελέτης” σχετικά με την στελέχωσή του Δήμου Καρπενησίου στα πλαίσια τις κινητικότητας των υπαλλήλων ΟΤΑ η οποία ορθώς έχει περιγραφεί ως μνημείο προχειρότητας. Ουδείς αρνείται την ανάγκη του εξορθολογίσμου του δημοσίου και τη σημασία των μεταρρυθμίσεων. Η συνολική σας προσέγγιση όμως δημιουργεί δικαίως σοβαρές αμφιβολίες και γεννά εύλογες ενστάσεις.
Καταρχήν, θεωρούμε ότι το βασικό κριτήριο θα πρέπει να είναι τα οικονομικά στοιχεία ενός Δήμου και συγκεκριμένα τα τακτικά έσοδα λαμβάνοντας υπόψη και τις ιδιαιτερότητες κάθε Δήμου (πχ μεταβίβαση αρμοδιοτήτων λειτουργίας Μαθητικών Εστιών και σχετικών εσόδων). Άλλωστε η σύνδεση των τακτικών εσόδων με τον αριθμό των οργανικών θέσεων είναι και νομικά θεσπισμένη (άρθρο 10 παρ 3 του Ν.3584/2007). Είναι να απορεί κανείς γιατί εφευρίσκετε στατιστικά κριτήρια όταν υπάρχουν θεσμοθετημένα χρηματοοικονομικά.
Δεύτερον, θεωρούμε ότι το υπερβολικό βάρος που δίνετε στο κριτήριο του πληθυσμού είναι δυσανάλογο για να κρίνει την στελέχωση ενός Δήμου, γιατί πολύ απλά υπάρχουν υπηρεσίες του Δήμου που δεν απευθύνονται σε μόνιμους κατοίκους περιοχών αλλά κυρίως σε επισκέπτες.
Τρίτον, υπάρχουν Δήμοι όπου οι υπηρεσίες τους δεν απευθύνονται στους μόνιμους κατοίκους του ιδίου Δήμου αλλά και σε όμορο Δήμο (πχ Πολεοδομία, Πρόνοια). Κάτι που φυσικά δεν εξομαλύνεται με το συντελεστή 0,75% που χρησιμοποιείτε σε έδρες Νομών γιατί αυτός αναφέρεται στην γενική διοικητική επιβάρυνση των Δήμων που αποτελούν τις έδρες των Νομών και όχι στην ιδιαιτερότητα της διοικητικής υποστήριξης άλλων Δήμων.
Τέταρτον σε οποιαδήποτε αξιολόγηση δομών των Δήμων θα πρέπει να  συμπεριληφθούν και τα ΝΠΙΔ, στην λογική ότι ο Δήμος είναι κατ’ ουσία ένας ΑΦΜ. Ουσιαστικά οι υπηρεσίες του Δήμου ανεξάρτητα αν παρέχονται από τον ΟΤΑ ή από κάποιο νομικό του πρόσωπο απευθύνονται στο σύνολο των κατοίκων και των επισκεπτών της περιοχής. Αυτό είναι απόλυτα λογικό και η εξαίρεση των ΝΠΙΔ θα οδηγήσει στο παράδοξο να υποστελεχωθούν Τεχνικές Υπηρεσίες Δήμων και υπηρεσίες Καθαριότητας και να διατηρηθούν σε πλήρη λειτουργία “Ραδιοφωνικοί Σταθμοί”.
Πέμπτον, η ίδια η “μεθοδολογία” σας είναι υπολογιστικά προβληματική όταν από την μια μεριά υπολογίζει το προσωπικό των ΝΠΔΔ στην εκκίνηση της “μεθοδολογίας” και από την άλλη στο κόστος μισθοδοσίας τους αγνοεί. Συνεπώς και οι μέσοι όροι που υπολογίζονται είναι εσφαλμένοι.
Έκτον, ο αριθμός των υπαλλήλων με τον οποίον ξεκινάει η “μεθοδολογία” σας είναι προφανώς λάθος, αφού περιλαμβάνει προσωπικό το οποίο πλέον δεν υπηρετεί στους Δήμους (π.χ. δημοτικούς αστυνομικούς και σχολικούς φύλακες).
Έβδομον θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην χρήση των δεικτών εξομάλυνσης της ιδιαιτερότητας των Δήμων (ορεινότητα, έκταση, αριθμός δημοτικών ενοτήτων, κλπ). Κάτι που ενώ περιλαμβάνεται στο σχέδιο που μας αποστείλατε ουσιαστικά δεν οδηγεί σε ορθολογικά αποτελέσματα.  
Κύριε Υπουργέ,
Η τοπική αυτοδιοίκηση είναι μια πολύ σοβαρή υπόθεση για να αντιμετωπίζεται με παρωχημένες λογικές πολιτικών αυτοματισμών, ανούσιων επικοινωνιακών παιχνιδιών και ξεπερασμένα κριτήρια εξυπηρέτησης κομματικών ή και τοπικών σκοπιμοτήτων. Δεκάδες χιλιάδες Έλληνες και Ελληνίδες σε όλη την επικράτεια, εργαζόμενοι και αιρετοί, δίνουν καθημερινά τη μάχη της επιβίωσης του θεσμού. Είναι η ώρα του διαλόγου, της συνεργασίας και της συναίνεσης. Μονομερείς και πρόχειρες ενέργειες δημιουργούν την εικόνα παντελούς έλλειψης σχεδιασμού και στοχοθεσίας, μπορούν να εκληφθούν ως ένδειξη άγνοιας για τα πραγματικά προβλήματα της αυτοδιοίκησης και τις πραγματικές λύσεις που υπάρχουν, και εν τέλει ενδυναμώνουν τα άκρα στο δημόσιο διάλογο.
Σας καλώ, στο όνομα της λογικής, έστω και την ύστατη ώρα να δείτε το θέμα εκ νέου από μηδενική βάση και να προκαλέσετε με δική σας πρωτοβουλία σχετικό διάλογο τόσο με τα συλλογικά όργανα της αυτοδιοίκησης όσο και με το Δήμο μας.
Με την ευκαιρία αυτή, κύριε Υπουργέ, σας ευχαριστώ πολύ για τις ευχές σας για τις γιορτές. Επιτρέψτε μου με τη σειρά μου να εκφράσω τις θερμότερες ευχές μου για φώτιση με το νέο έτος.
   
Με τιμή
Ο Δήμαρχος Καρπενησίου
Κωνσταντίνος Π. Μπακογιάννης