Πέμπτη 7 Οκτωβρίου 2010

Θύμιος Σώκος Νομάρχης Αιτ/νιας: «Ο ζωτικός χώρος της ευρύτερης περιοχής του νομού Ευρυτανίας είναι η Αιτωλοακαρνανία»


Για την θετική εξέλιξη που είχαμε στις 22 Σεπτεμβρίου με το πολύ σημαντικό έργο που αφορά την Βελτίωση της Εθνικής οδού Αγρινίου-Καρπενησίου και πιο συγκεκριμένα το Τμήμα Αγρίνιο-Αγ. Βλάσης, επικοινωνήσαμε με τον Νομάρχη Αιτ/νιας Θύμιο Σώκο, προκειμένου να μάθουμε όσο το δυνατόν περισσότερα γύρω από αυτό το τόσο σπουδαίο αναπτυξιακό έργο του τόπου μας. Όπως αναφέραμε και στο προηγούμενο φύλλο μας το Νομαρχιακό Συμβούλιο Αιτ/νιας σε συνεδρίασή τους στις 22/9, ψήφισε μεταξύ άλλων και την έγκριση των Περιβαλλοντικών όρων για την κατασκευή-βελτίωση της Εθνικής οδού Αγρινίου-Καρπενησίου που αποτελεί έργο τόσο τοπικής όσο και υπερτοπικής σημασίας. Σύμφωνα με την μελέτη, ο δρόμος αυτός θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των νομών Αιτωλοακαρνανίας και Ευρυτανίας και μελλοντικά τη σύνδεση της Ιόνιας οδού με τον ΠΑΘΕ. Όταν δε ολοκληρωθεί η βελτίωση της οδού Καρπενησίου-Λαμίας, θα συνδεθεί το οδικό δίκτυο της Δυτικής Ελλάδας με το αντίστοιχο της Κεντρικής Ελλάδας. Η βελτίωση στηρίζεται σε καινούρια γεωμετρικά χαρακτηριστικά που θα δοθούν στην υπό μελέτη χάραξη σύμφωνα με τις τελευταίες προδιαγραφές, τα οποία θα εξασφαλίζουν ασφάλεια κυκλοφορίας, αυξημένη ταχύτητα μελέτης, παράκαμψη οικιστικών ιστών και την εξάλειψη ελιγμών στο ορεινό τμήμα. Η αρχή της μελέτης που ψηφίσθηκε χθες είναι ο κόμβος Αγίου Ιωάννη επί της Εθνικής οδού Αντιρρίου-Ιωαννίνων στο Αγρίνιο και το τέλος χωροθετείται στην περιοχή του Οικισμού Σταυρός του σημερινού Δήμου Παρακαμπυλίων. Έχει συνολικό μήκος 28,5 χιλιόμετρα και η κατάσταση της υφιστάμενης οδού από άποψη ασφάλειας είναι κακή, δεδομένου ότι αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες ενώ ο δρόμος παρουσιάζει χαμηλή γεωμετρία, πολύ κακή ορατότητα και πυκνή κυκλοφορία. Σύμφωνα με τη μελέτη προτείνεται η δημιουργία νέου δρόμου με δύο λωρίδες κυκλοφορίας μήκους 7,50 μέτρων και παράπλευρου δρόμου μήκους 3 μέτρων με επενδεδυμένη τάφρο. Στην πλαίσια της μελέτης προβλέπεται η διαμόρφωση δεκαοχτώ ισόπεδων κόμβων, ενώ προβλέπεται να κατασκευασθεί και μεγάλος αριθμός τεχνικών έργων. Να σημειωθεί ότι από τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Αιτωλοακαρνανίας επισημάνθηκαν τα φαινόμενα αστάθειας και κατολισθήσεων που εμφανίσθηκαν στην περιοχή του Αγίου Βλασίου και ζητήθηκαν συγκεκριμένα μέτρα για την αντιμετώπισή τους, τα οποία συμπεριλαμβάνονταν στη χθεσινή απόφαση του νομαρχιακού συμβουλίου όπως και το αίτημα για μεγαλύτερο πλάτος του δρόμου ανά λωρίδα κυκλοφορίας.
Ο Νομάρχης Αιτ/νιας, βασικός συντελεστής αυτής της θετικής εξέλιξης για την Ευρυτανία και όχι μόνο, μίλησε μαζί μας τόσο για την πορεία αλλά κυρίως για τον αναπτυξιακό χαρακτήρα αυτού του έργου. Ο κ. Σώκος στην παρακάτω συνέντευξη που ευγενικά μας παραχώρησε, αναφέρεται στο ιστορικό αυτού του έργου, στην 15χρονη προσπάθεια που κατέβαλε ο ίδιος προκειμένου να φτάσουμε στο σημερινό σημείο αλλά και στην καθοριστική συμβολή του πρώην Υφυπουργού Χρήστου Κοκκινοβασίλης έτσι ώστε ο εν λόγο δρόμος να ενταχθεί στο διευρωπαϊκό δίκτυο.
Ο Νομάρχης Αιτ/νιας θεωρεί ότι το έργο θα προχωρήσει και αν όλα πάνε καλά μέσα σε 6 μήνες θα δημοπρατηθεί.
Όσον αφορά το ερώτημά μας για ποιους λόγους δεν προχώρησε τότε το έργο, η απάντησή του δεν αφήνει κανένα περιθώριο για ερμηνείες: «Το έργο, το έφαγε το σκοτάδι, όλα τα χρόνια που ήταν η Νέα Δημοκρατία στα πράγματα και βεβαίως η υπόσχεση που είχε δώσει ο τότε Υπουργός ο κ Σουφλιάς δεν υλοποιήθηκε» …

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΘΥΜΙΟΥ ΣΩΚΟΥ ΣΤΗ ΒΑΣΩ ΦΕΓΓΟΥΛΗ

Όσον αφορά το δρόμο Αγρίνιο-Καρπενήσι, ψηφίσατε στο Νομαρχιακό Συμβούλιο την έγκριση Περιβαλλοντικών όρων, τι άλλο νεότερο έχουμε πάνω σε αυτό το θέμα;

Ο δρόμος αυτός είναι μια αναγκαιότητα και το παλεύουμε εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Ο άξονας Αγρίνιο- Καρπενήσι-Λαμία είναι ενταγμένος στα διευρωπαϊκά δίκτυα από το 1995, κάτι το οποίο έγινε μετά από πολλές προσπάθειες την εποχή εκείνη. Το έργο αυτό δεν περπάτησε παρά ελάχιστα την δεκαετία 95-2004. Είχε γίνει μόνο μια προκαταρκτική μελέτη και προμελέτη πάνω στον άξονα αυτό. Με την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας το έργο δεν εντάχθηκε ξανά από τα ευρωπαϊκά δίκτυα. Το 2004 η κυβέρνηση είπε ότι θα συνεχίσει να θεωρεί το δρόμο αυτό διευρωπαϊκό δίκτυο στην Ελλάδα. Προχωρήσαμε κάποιες μελέτες και από εκεί και μετά ο τότε Υπουργός με είχε διαβεβαιώσει ότι θα δημοπρατήσει τα 30 πρώτα χιλιόμετρα την άνοιξη του 2008. Αυτό όπως αντιλαμβάνεστε δεν έγινε και δεν έγινε διότι αλλάξανε τις προτεραιότητες.


Για ποιους λόγους δεν προχώρησε τότε το έργο;


Η επιλογή αυτή ήταν καθαρά κομματική της Νέας Δημοκρατίας και νομίζω ότι έγινε έτσι διότι αλλάξανε τις προτεραιότητες για το δρόμο Αγρίνιο-Καρπενήσι- Λαμία. Το έφαγε το σκοτάδι, όλα τα χρόνια που ήταν η Νέα Δημοκρατία στα πράγματα και βεβαίως η υπόσχεση που είχε δώσει ο τότε Υπουργός ο κ Σουφλιάς δεν υλοποιήθηκε ποτέ. Τώρα ολοκληρώθηκε η μελέτη των πρώτων 30 χιλιομέτρων και ζητάνε Περιβαλλοντικούς όρους. Δεν ξέρω τι ενδιαφέρον υπάρχει από τη μεριά της Ευρυτανίας, δεν έχω κάτι συγκεκριμένο στα χέρια μου για να πω. Εμείς έχουμε διαφορετική εκτίμηση στα πράγματα. Θεωρούμε, όσο και αν κάποιοι απαξιώνουν την περιοχή μας και λένε ότι δεν θα έρθει ανάπτυξη από τον Άγιο Βλάση, εμείς πιστεύουμε ότι ο ζωτικός χώρος της ευρύτερης περιοχής του νομού Ευρυτανίας είναι η Αιτωλοακαρνανία. Και γεωμορφολογικά και από πλευράς ανάπτυξης και από πλευρά ιστορίας, βεβαίως ο δρόμος αυτός δεν είναι ένας δρόμος που απλά ενώνει δυο νομούς, ενώνει την νότια και τη δυτική Ελλάδα, ενώνει το μεγάλο λιμάνι τον Πλατιγυαλί και τον δυτικό άξονα της χώρας με το Καρπενήσι και την βόρεια κεντρική Ελλάδα. Ως μεγάλο αναπτυξιακό έργο της περιοχής και όλης της κεντρικής Ελλάδος το επιδιώκουν αυτό και δεν έχει να κάνει με τίποτα λιγότερο. Η σύνδεση της Δυτικής Ελλάδος με την Αιτωλοακαρνανία και κυρίως του λιμανιού με την Ευρυτανία και το Καρπενήσι και κατά συνέπεια με την Βόρεια και Κεντρική Ελλάδα είναι απαραίτητο να γίνει από αυτόν το δρόμο.

Με το που θα γίνει η έγκριση Περιβαλλοντικών όρων θα ξεκινήσει αμέσως η δημοπράτηση του έργου;

Η έγκριση των Περιβαλλοντικών όρων σημαίνει ότι έχει δρομολογηθεί η όλη διαδικασία. Δεν ξέρω αν θα υπάρχει άλλη καθυστέρηση, έχει να κάνει με τις επιλογές του Υπουργείου, εγώ αυτό που ξέρω είναι ότι πιέζω προς αυτή την κατεύθυνση και ήδη έχουμε αποτελέσματα.

Υπάρχει κάποιο χρονοδιάγραμμα;

Μετά τους Περιβαλλοντικούς όρους, συνήθως μέσα σε διάστημα των 6 μηνών υπάρχει ωριμότητα και είναι όλα έτοιμα για δημοπράτηση του έργου. Εάν όλοι μαζί επιδιώξουμε να γίνει το έργο αυτό θα το έχουμε, αν ο ένας κι ο άλλος σφυρίζει αδιάφορα και δεν υπάρχει ενδιαφέρον απ’ όλες τις πλευρές, να ξέρετε ότι θα καθυστερήσουμε κι άλλο. Εγώ προσωπικά εδώ και 15 χρόνια ενεργώ με συγκεκριμένους τρόπους. Το έργο αυτό έγινε διευρωπαϊκό δίκτυο με δικές μου ενέργειες και με ενέργειες του τότε Υφυπουργού Μεταφορών κ. Χρήστου Κοκκινοβασίλη. Το έργο νομίζω ότι βοηθάει την ανάπτυξη της περιοχής άρα και την Ευρυτανία. Η Ευρυτανία είναι ενιαίος χώρος με την Αιτωλοακαρνανία και νομίζω ότι η ανάπτυξη θα είναι με πολλαπλασιαστικά οφέλη.