Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2011

Τα παιδιά στόχος της διαφήμισης - Γράφει ο Κώστα Μήτσιος

Κυριευμένος ο σύγχρονος άνθρωπος από τη δίψα της κατανάλωσης, η οποία δεν υπήρξε απότοκος στέρησης αλλά αποτέλεσμα τεχνητής όξυνσης των αναγκών του εξαιτίας της διαφημιστικής πλημμυρίδας, ζει για να καταναλώνει.

Εργάζεται σήμερα ο άνθρωπος σκληρά και υποσκάπτει την υγεία του, για να προσφέρει τον ιδρώτα του στην ικανοποίηση των περιττών αναγκών και στο Μολώχ της πολυτέλειας. Ξοδεύει άκριτα και αλόγιστα το λάδι που έχει το καντήλι της ζωής του, θηρεύοντας την ύλη και τις απολαύσεις της, και η ψυχή του είναι πάντα ανικανοποίητη και πάντα διψασμένη.
Οι σειρήνες της διαφήμισης δελεαστικές, οι προκλήσεις πολλές και οι απαιτήσεις των παιδιών περισσότερες. Ένας ανελέητος βομβαρδισμός της αθώας παιδικής ψυχής και μια συστηματική εκμετάλλευση της απειρίας και ευπιστίας των ανηλίκων δημιουργούν στρατιές νεαρών καταναλωτών και προσελκύουν την καταναλωτική ισχύ των γονιών τους.
Έρευνες αγοράς αποδεικνύουν ότι τα παιδιά κρύβουν σημαντική δύναμη ως καταναλωτές. Η επιρροή τους στις αγορές των γονιών επεκτείνεται πέραν της επιλογής παιχνιδιών, ειδών διατροφής και ενδυμασίας και σε ακριβότερους τομείς, όπως διακοπές, στερεοφωνικά, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, αυτοκίνητα, κλπ.
Τα παιδιά μας στο σχολείο συζητούν για φίρμες παπουτσιών και ρούχων, οι οίκοι μόδας εισβάλλουν στα σχολεία και οι γονείς καλούνται να πληρώσουν. Έτσι η υπεραπασχόληση και το άγχος των γονέων αυξάνεται και μειώνεται δραματικά ο χρόνος που διαθέτουν για τα παιδιά τους.
Κατά την έναρξη του σχολικού έτους, σε κάθε εποχή και μπροστά από τις μεγάλες γιορτές μια μελετημένη επιχείρηση από την τηλεόραση, το ραδιόφωνο, τα περιοδικά, το Διαδίκτυο και ένας καταιγισμός διαφημίσεων εξαπολύεται με στόχο τα παιδιά. Οι διαφημιστές επιχειρούν παντοιοτρόπως να κατακτήσουν αυτή τη δεξαμενή νεανικών εξόδων και να μεταβάλουν τα παιδιά σε ανικανοποίητους καταναλωτές.
Ποιος θα σώσει τα παιδιά μας από το θηρίο της κατανάλωσης, για να εξελιχθούν σε υπεύθυνους πολίτες; Αλλά και ποιος ελεγκτικός μηχανισμός θα αποτρέψει την αδηφάγο μανία των διαφημιστών, που απευθύνονται αδίστακτα στα παιδιά μας για πλουτισμό; Είναι καιρός να διδάξουμε στα παιδιά μας τη χρήση του μέτρου, που θα αποτελέσει τη χρυσή τομή για την απόκτηση και την απόλαυση των υλικών αγαθών.