Δευτέρα 21 Ιουνίου 2010

Χρήστος Μπούρας “Θέτω τον εαυτό μου στη διάθεση της κοινωνίας των Αγράφων”


Ο Χρήστος Μπούρας στην τελευταία του συνέντευξη στον ΕΥΡΥΤΑΝΙΚΟ ΠΑΛΜΟ, αναφερόμενος στο όνομα του νέου Δήμου που θα προκύψει από τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ, τόνισε χαρακτηριστικά ότι δεν μπορεί να νοηθεί Δήμος πέραν του Μέγδοβα που να μη φέρει το όνομα των Αγράφων.
Τελικά ο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ, δεν «χάλασε»το χατίρι του κ. Μπούρα και ονόμασε τον ένα εκ των δυο Δήμων της Ευρυτανίας, που θα προκύψει από την συνένωση των Δήμων Αγράφων, Βίνιανης, Φραγκίστας, Απεραντίων και Ασπροποτάμου, πολύ ορθά ως Δήμο Αγράφων.
Σήμερα έχουμε τη χαρά να φιλοξενούμε στον Ε.Π. και πάλι τον Δήμαρχο Αγράφων, ο οποίος με περίσσια ευγένεια μας παραχώρησε την παρακάτω ενδιαφέρουσα συνέντευξη που θα συζητηθεί.
Ο Χρήστος Μπούρας, βαθύτατος γνώστης της τοπικής Αυτοδιοίκησης και των προβλημάτων του τόπου μας, στα χρόνια που διακονεί την Τ.Α., έχει προσφέρει σημαντικό έργο ενώ είναι και από κείνους τους Αγραφιώτες που έχει μάθει στην ζωή του να αγωνίζεται και να διεκδικεί, μέχρι να φτάσει στην επιτυχία.
Κάπως έτσι πορεύτηκε όλα αυτά τα χρόνια στο τιμόνι του Δήμου Αγράφων και έτσι δημιούργησε όλες εκείνες τις προϋποθέσεις, έτσι ώστε ο Δήμος αυτός να έχει κάνει σημαντικά αναπτυξιακά βήματα σε όλους τους τομείς.
Τούτες τις μέρες και μετά τον κουρνιαχτό που κατάκατσε από το γεγονός ότι πλέον ο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ έγινε νόμος του κράτους και μετά τα όσα διαδραματίστηκαν για την έδρα του νέου Δήμου Αγράφων, ο Χρήστος Μπούρας μας άνοιξε τα χαρτιά του μιλώντας για όλους και για όλα.
Στην συνέντευξη που παραχώρησε στη Βάσω Φεγγούλη, απαντά στα ερωτήματά μας για το τι περιμένει από τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ, για την απόφαση του Δ.Σ. Αγράφων, που αφορούσε την έδρα του νέου Δήμου, για τα μεγάλα έργα που έγιναν στον Δήμο και φυσικά για το ποια θα είναι τα επόμενα βήματά του ενόψει των επερχόμενων εκλογών για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.



κ. Μπούρα ο «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ είναι πλέον νόμος του κράτους. Τι περιμένετε εσείς ως ένας έμπειρος αυτοδιοικητικός από τη νέα αυτή διοικητική μεταρρύθμιση;
Ο ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ είναι πλέον νόμος του Κράτους. Το παρελθόν μπορεί να μας απασχολήσει μόνο σας οδηγός για το μέλλον, και πλέον έχουμε να αντιμετωπίσουμε μια πραγματικότητα.


Η υπόθεση του Δήμου Αγράφων και γενικότερα η τοπική αυτοδιοίκηση στο μέλλον δεν θα είναι μια πολύ απλή υπόθεση. Πρέπει να δούμε την υπάρχουσα κατάσταση και κυρίως την οικονομική και να μην αγνοήσουμε αυτές τις παραμέτρους αν θέλουμε να προκόψουμε. Έχουμε έναν νέο δήμο, νέα δεδομένα και πιστεύω ότι ο μελλοντικός άρχον θα έχει να επιτελέσει ένα πολύ σημαντικό και δύσκολο έργο και οι κινήσεις που θα γίνουν, πρέπει να γίνουν σωστά και μελετημένα, αλλιώς θα αποβούν εις βάρους του τόπου.
Κυρίως, όμως, πρέπει να προσέξουμε και να εμπεδώσουμε την δημοτική συνείδηση στο δήμο. Πλέον δεν υπάρχουν ούτε «απεράντιοι», ούτε «φραγκιστιανοί», είμαστε όλοι «αγραφιώτες». Είναι ένα ζήτημα που με απασχολεί πολύ σοβαρά γιατί δεν έχουμε την πολυτέλεια να χωρίσουμε τους δημότες. Δεν έχουν σημασία τα θέλω ων αυτοδιοικητικών, αλλά τα θέλω των πολιτών. Και όποιος αγνοήσει αυτή την παράμετρο πιστεύω ότι θα αδικήσει τον εαυτό του, αλλά και τον λαό.

Θεωρείτε ορθή την απόφαση του Υπουργείου για την δημιουργία δυο Δήμων στην Ευρυτανία;
Από την αρχή υποστήριξα ότι στη Δυτική Ευρυτανία έπρεπε να γίνουν δύο δήμοι. Και είχα πολύ συγκεκριμένους λόγους. Ο μικρός δήμος δεν είναι αυτός που έχει μικρή έκταση, αλλά αυτός που δεν παρέχει υπηρεσία στον πολίτη. Συνεπώς το πληθυσμιακό δεν είναι το τεκμήριο ή της βιωσιμότητας ή της παροχής καλών υπηρεσιών. Το τεκμήριο είναι το ελάχιστο λειτουργικό κόστος του Δήμου. Από τι στιγμή που έγινε ένας δήμος στη Δυτική Ευρυτανία θα πρέπει να προσαρμοστούμε σ’ αυτό.

Σε παλιότερη συνέντευξή σας στον ΕΥΡΥΤΑΝΙΚΟ ΠΑΛΜΟ είχατε πει «ότι δεν μπορεί να εννοηθεί Δήμος πέρα του Μέγδοβα που να μην φέρει την ονομασία Δήμος Αγράφων» Τελικά αυτό έγινε όπως προφανώς το επιθυμούσατε και λογικό είναι να είστε ευχαριστημένος. Το ίδιο ευχαριστημένος είστε και με το γεγονός ότι τελικά ως έδρα του νέου Δήμου επιλέχτηκε το Κερασοχώρι έναντι της Δυτικής Φραγκίστας που είχε αρχικά επιλεγεί;

Καταρχάς θέλω να σας ευχαριστήσω για την ερώτηση που μου κάνετε. Όσον αφορά την ονομασία, πιστεύω ότι δεν ήταν καθαρά υπόθεση μόνο των Αγραφιωτών, αλλά όλων των Ευρυτάνων. Η ονομασία των Αγράφων ήταν ένα καθολικό αίτημα και κατάκτηση της Ευρυτανίας. Και βέβαια θέλω να ευχαριστήσω όλους τους Ευρυτάνες και όλους εκείνους που βοήθησαν να κρατήσουμε την ονομασία Άγραφα, ένα τόσο βαρύ όνομα. Και φυσικά είμαι πάρα πολύ ευχαριστημένος.
Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησης. Με την ανακοίνωση του χωροταξικού και με την ανακοίνωση ότι η έδρα θα είναι στη Φραγκίστα κάποιοι είπαν ότι ο Δήμαρχος Αγράφων τα κανόνισε όπως ήθελε. Πήρε το όνομα και έδωσε την έδρα εκεί που ήθελε. Καταρχάς αυτό μου περιποιεί τιμή αν μπορώ εγώ ως Δήμαρχος να καταφέρω αυτό το πράγμα και να είμαι υπεράνω υπουργών και κυβέρνησης. Δεν είναι έτσι τα πράγματα. Εγώ αυτό το οποίο είπα είναι ότι δεν πρέπει να κοιτάμε προσωπικά συμφέροντα, αλλά τη λειτουργία του νέου Δήμου, εκφράζοντας έστι και την άποψη των δημοτών μου. Κι με την ευκαιρία αυτή θα ήθελα να συγχαρώ τον συνάδελφο τον Θωμά τον Μπόνια. Ο Δήμαρχος Φραγκίστας έκανε μια πολύ καλή κίνηση, με πολύ προεργασία, και υποστήριξε τα συμφέροντα του τόπου του.
Εγώ, όμως, θα ήθελα να ρωτήσω το εξής: Μπορείτε να μου βρείτε κάποιον, εκτός της Φραγκίστας, που ήθελε η έδρα να είναι η Δυτική Φραγκίστα; Θέλω να μου βρείτε ένα είτε από το Δήμο Απεραντίων, είτε από το Δήμο Απσορποτάμου, είτε από το Δήμο Αγράφων. Επομένως, η επιλογή της έδρα είναι κάτι που έχει επιλεγεί όχι σε τοπικό επίπεδο, αλλά ήταν θέμα καθαρά πολιτικής βούλησης.

Πόσο ρόλο έπαιξε η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αγράφων που πρότεινε για διάφορους λόγους ως έδρα το Κερασοχώρι;Και πάλι σας λέω ότι πιστεύω πως είναι μεγάλη τιμή για μας να θεωρούν ότι το δημοτικό συμβούλιο Αγράφων άλλαξε όλα τα δεδομένα. Δεν είναι έτσι τα πράγματα. Εμείς εκφράσαμε μια άποψη και τίποτα περισσότερο.

Ακούστηκαν και γράφτηκαν πολλά για την αλλαγή της έδρας και για εμπλοκή» του Βουλευτή στην υπόθεση αυτή. Έτσι έχουν τα πράγματα;
Δεν έχω να πω τίποτα, γιατί δεν γνωρίζω τίποτα!

Είναι γεγονός ότι είστε από τους Δημάρχους εκείνους που έχετε κάνει ουσιαστικό έργο στον Δήμο πετυχαίνοντας μάλιστα υψηλή απορροφητικότητα στα περισσότερα προγράμματα. Παρά ταύτα όμως υπάρχουν κάποιοι που λένε ότι έργα μπορεί να έγιναν, ο Δήμος όμως είναι χρεωμένος. Τι τους απαντάτε;

Χωρίς να θέλω να αποδώσω ευθύνες, εγώ βρήκα κάποια χρέη στο Δήμο Αγράφων. Και επειδή ο δήμος έχει συνέπεια και επειδή δεν είχα την πολυτέλεια, όταν ανέλαβα, να βγάλω αυτές τις υποχρεώσεις και μετά να ξεκινήσω το δικό μου έργο, προσπάθησα να ισορροπήσω ανάμεσα στις εξυπηρέτηση των χρεών και στη λειτουργία του Δήμου. Τα χρέη του Δήμου, σας πληροφορώ ότι δεν είναι κανένα μεγάλο ποσό. Μέχρι τις 31/12 να είναι 200.000 ευρώ. Όμως, ότι το έργο που έγινε και όπως εξελίχθηκε η κατάσταση δεν είναι τίποτα σε ότι αφορά ένα δήμο.

Να επανέλθουμε στα έργα και στο κορυφαίο αυτών που αφορά τον Δήμο Αγράφων και κατ΄ επέκταση την Δυτική Ευρυτανία, που είναι η ολοκλήρωση του Δρόμου Κρέντη – Άγραφα. Έχουμε ακούσει και επ΄ αυτού πολλά. Πως έχει ακριβώς το θέμα;

Έχουν δημιουργηθεί κάποια προβλήματα στο πρώτο μέρος Κρέντη – Βαρβαριάδα. Είχα πιστέψει και το έλεγα ότι αυτή η ανάδοχος εταιρεία δεν πρόκειται να τελειώσει το έργο και όπως έγινε. Αυτή τη στιγμή έχει κηρυχθεί έκπτωτη, το εργοτάξιο έχει σταματήσει να λειτουργεί και είναι υπόθεση εργασίας 20 ημερών για να ολοκληρωθεί το έργο. Σε κάθε περίπτωση, επειδή το έργο αυτό έχει γίνει γέφυρα με το ΕΠΣΑ, ότι έστω και αργά θα τελειώσει. Το δεύτερο κομμάτι Βαρβαριάδα – Άγραφα δημοπρατείται στις 19 Ιουλίου και πιστεύω ότι δεν θα έχουμε προβλήματα σ’ αυτό το κομμάτι και μέσα σε μια 3ετία, το πολύ, να έχει ολοκληρωθεί.

Τι δεν μπορέσατε να κάνετε στην θητεία σας για τον Δήμο Αγράφων που θα θέλατε πάρα πολύ να κάνετε μέχρι το τέλος της θητείας σας;

Ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Και αλίμονο αν ένας αυτοδιοικητικός αναπαυθεί σε αυτά που έχει κάνει. Δεν είμαι από τους ανθρώπους που πιστεύει ότι έκανε όσα ήθελε να κάνει. Ας μην ξεχνάμε ότι ο Δήμος Αγράφων ήταν ένας Δήμος με μηδαμινές υποδομές και με χρόνια προβλήματα. Πολλές φορές κι εγώ έλεγα, ότι παρά τις οποίες προσπάθειες και αν έχουμε κάνει δεν φαίνεται αυτό το έργο. Και δεν φαίνεται γιατί δεν βοηθάει και ο τόπος. Πιστεύω ότι όσες δυνάμεις είχα τις κατανάλωσα, ότι ήταν να κάνω το έκανα και με το παραπάνω. Έχω τη συνείδηση μου ήσυχη ότι το πάλεψα, έκανα αυτό που έπρεπε να κάνω κατά τη γνώμη μου, πετύχαμε πολλά πράγματα πιθανώς θα μπορούσαμε να πετύχουμε και περισσότερα, αλλά και τα Άγραφα δεν είναι και το κέντρο της Ελλάδας. το γνωρίζετε πολύ καλά. Αυτό βέβαια θα το κρίνει η ιστορία, θα το κρίνουν οι δημότες κάποια στιγμή τι κάναμε και τι δεν κάναμε. Σε ότι με αφορά επαναλαμβάνω ότι τη συνείδηση μου την έχω καθαρή.

Αμέσως μετά την ψήφιση του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ, ακούστηκαν και τα πρώτα ονόματα που θα διεκδικήσουν τον Δημαρχιακό θώκο του νέου Δήμου. Μεταξύ αυτών και αυτό του Χρήστου Μπούρα. Θα είστε υποψήφιος στις επερχόμενες εκλογές, θα συμμετάσχετε σε κάποιο σχηματισμό, ποιες είναι οι προθέσεις σας;

Κα. Φεγγούλη η απάντηση αυτή δεν μπορεί να δοθεί μονολεκτικά. Δεν είναι ένα ναι ή ένα όχι, αν θα είσαι ή δεν θα είσαι υποψήφιος. Έχω κάποιες αρχές. Το πρώτο πράγμα που θέλω και το οποίο σκέφτομαι καθημερινά και για το οποίο βάζω τον εαυτό μου στη βάσανο του ελέγχου, επί καθημερινής βάσεως, είναι μήπως και εγώ ο ίδιος, ο δήμαρχος Αγράφων, έχω κουράσει. Δεν πρόκειται να ταλαιπωρήσω τους ψηφοφόρους μεταφέροντας τα δικά μου. Εάν το εκλογικό σώμα είναι έτοιμο να με αποδεχτεί, και ξέρει πως μπορεί να το πει αυτό, τότε ναι θα είμαι στη διάθεσή του.
Το δεύτερο που είπα και στην αρχή, ότι διανύουμε μια πολύ δύσκολη περίοδος και πρέπει τον κόσμο να τον ενώσουμε και όχι να τον χωρίσουμε. Τα μηνύματα του κόσμου είναι πολύ συγκεκριμένα. Ο κόσμος θέλει τη συνένωση και όχι τον καταμερισμό των δυνάμεων. Συνεπώς ναι μεν θέτω τον εαυτό μου στην διάθεση της τοπικής κοινωνίας των Αγράφων, αλλά σας διαβεβαιώνω ότι είμαι έτοιμος για δυο πράγματα και στο σπίτι μου να πάω, αλλά και να υπηρετήσω και τον τόπο μου!

Πιστεύετε ότι ήλθε η ώρα για υπερκομματικές υποψηφιότητες προσωπικοτήτων που μπορούν να προσφέρουν στον τόπο;

Είναι αυτό που χρειάζεται ο τόπος και γι’ αυτό σας επαναλαμβάνω ότι εγώ δεν πρόκειται να ταλαιπωρήσω το εκλογικό σώμα με τα θέλω τα δικά μου. Εάν δω ότι η κοινωνία με αποδέχεται τότε πλέον θα είμαι υποψήφιος. Δεν θα ξεκινήσω έναν αγώνα, ο οποίος πιθανώς θα είναι ατέρμων και ο οποίος θα βάλει σε περιπέτειες τον τόπο μας.

Και κάτι τελευταίο. Αν τελικά θέσετε υποψηφιότητα και εκλεγείτε Δήμαρχος του διευρυμένου πλέον Δήμου Αγράφων, ποιες θα είναι οι πρώτες κινήσεις που πρέπει να γίνουν στον Δήμο;

Οι πρώτες κινήσεις οι οποίες πρέπει να γίνουν για το δήμο είναι οι εξής, να συνενώσουμε τα πέντε κομμάτια που αποτελούν το νέο Δήμο Αγράφων και να τους εμπεδώσουμε τη δημοτική συνείδηση. Το δεύτερο και βασικό είναι να στήσουμε δήμο εξ’ αρχής. Πρέπει να δημιουργήσουμε υπηρεσίες. Τρίτον, πρέπει να λάβουμε πολύ σοβαρά την οικονομική συγκυρία να μην είμαστε προκατειλημμένοι για όλα όσα λέγονται σε ότι αφορά την οικονομική προίκα του νέου δήμου και τι θα ισχύσει. Τέταρτο και σημαντικότερο. Πρέπει να δούμε την ανάπτυξη του τόπου και κατά τη γνώμη μου δύο το πολύ τρία είναι αυτά που πρέπει να γίνουν άμεσα. Για να γίνουν, όμως, δεν φτάνουν μόνο οι δυνάμεις τις δημοτικής αρχής, πρέπει να έχουν τη συμπαράσταση του βουλευτή, του περιφερειάρχη και του αντιπεριφερειάρχη. Τα ζητήματα αυτά που πρέπει να ανοίξουν είναι τα εξής: Ένωση της Λίμνης Πλαστήρα με τη Λίμνη Κρεμαστών, να γίνουν πόλος έλξης. Δεύτερον είναι ο παραλίμνιος δρόμος, γιατί για να ενώσεις μόνο τις δυο λίμνες δεν είναι αρκετό. Πρέπει να γίνει παραλίμνιος δρόμος, δηλαδή το αντίστοιχο που έγινε στην λίμνη Πλαστήρα πρέπει να γίνει στη λίμνη των Κρεμαστών, αν θέλουμε αυτός ο τόπος να πάει μπροστά. Το τρίτο ζήτημα αυτόν τον περιβόητο δρόμο, τον Παραμεγδόβιο. Αυτά τα ζητήματα πρέπει να θιχθούν ευθύς εξαρχής. Εάν στο παιχνίδι δεν μπουν όλοι οι αρμόδιοι φορείς δεν πρόκειται να γίνει τίποτα και εάν δεν γίνουν αυτά δεν θα υπάρχει ανάπτυξη στη Δυτική Ευρυτανία.

Ένα μήνυμα που θα θέλατε να στείλετε στους Ευρυτάνες;

Πρέπει να οικοδομηθούν σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ της δημοτικής αρχής και του πολίτη. Ο λαός έχει κουραστεί από τα μεγάλα ψέματα. Να πούμε αυτά που μπορούμε να κάνουμε και αυτά τα οποία πρέπει και είναι στις δυνάμεις μας. Ο λαός δεν θέλει μεγάλες κουβέντες. Θέλει συγκεκριμένα πράγματα. Άρα λοιπόν πρέπει να οικοδομήσουμε σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ αρχής και λαού και γι’ αυτό θα σας παρακαλέσω και στο μέλλον αυτά τα οποία θα ρωτάτε να είναι σκληρά και να περνάνε από την βάσανο του ελέγχου επί καθημερινής βάσης και να δώσουμε στον κόσμο τον εαυτό μας τον πραγματικό και να μην προσποιούμαστε και να μην δείχνουμε κάτι άλλο από αυτό που είμαστε.
Εγώ σε ότι με αφορά θα είμαι αυτός που είμαι. Και θέλω να σας πω και κάτι άλλο. Πολλοί με ρωτάνε αν θα συμμετάσχω σε κάποιο συνδυασμό. Δεν πρόκειται να το κάνω! Αν θα είμαι επικεφαλής έχει καλώς, αν η κοινωνία μου δώσει αυτή την ευθύνη καλώς, αλλά να συμμετάσχω σε άλλο συνδυασμό δεν πρόκειται να το κάνω για δύο λόγους. Πρώτον γιατί θέλω να είμαι εντάξει απέναντι στους μελλοντικούς ψηφοφόρους μου και δεύτερον επειδή η οικογένεια μου, η δουλειά μου, τα συμφέροντα μου είναι στην Αθήνα, τα οποία τα έχω παρατήσει, δεν θέλω να θυσιάσω τον τόπο μου για τα προσωπικά μου, οικογενειακά συμφέροντα και επαγγελματικά.