Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου 2010
«Βαριά η κληρονομιά» που καλούνται να διαχειριστούν οι Δήμαρχοι Καρπενησίου & Αγράφων
Ενώπιοι ενωπίω με μια βαριά κληρονομιά μεγάλων προβλημάτων, χρεών, αλλά και συνέχισης έργων θα βρεθούν από την 1η Ιανουαρίου 2011, οι νεοεκλεγέντες Δήμαρχοι Αγράφων και Καρπενησίου. Προκειμένου οι νεοεκλεγέντες Δήμαρχοι να ενημερωθούν με περισσότερες λεπτομέρειες από πρώτο χέρι, για την κατάσταση των Δήμων, μέχρι τώρα πραγματοποίησαν σειρά επισκέψεων στις έδρες των περισσότερων Δήμων και σε όσους δεν πρόλαβαν, θα συνεχίσουν στις επόμενες μέρες. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ τόσο ο κ. Τάτσης όσο και ο κ. Μπακογιάννης, πέραν της προφορικής ενημέρωσης ζητούν και εγγράφως να πληροφορηθούν για εν γένει κατάσταση των Δήμων, προκειμένου να γνωρίζουν τι πρόκειται να παραλάβουν και πως πρέπει να διαχειριστούν τα όποια προβλήματα υπάρχουν.
Προβληματισμένοι οι νέοι Δήμαρχοι
Σε εγκάρδιο κλίμα πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα, η συνάντηση του απερχόμενου Δημάρχου Καρπενησίου Βασίλη Καραμπά με τον νεοεκλεγέντα Κώστα Μπακογιάννη. Οι δυο άνδρες στην δίωρη συνάντησή τους κουβέντιασαν θέματα που αφορούν τον Δήμο, έγινε από τον κ. Καραμπά σχετική ενημέρωση επί των οικονομικών αλλά και επί άλλων ζητημάτων.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ o κ. Μπακογιάννης μετά την συνάντηση τόνισε ότι ο Καλλικράτης είναι ευκαιρία αλλά παράλληλα και ναρκοπέδιο, αφού περιέχει ακόμη γκρίζα σημεία και ασάφειες για το πώς θα λειτουργήσει, όμως ο ίδιος ευελπιστεί ότι η διάθεση για δουλειά και η γνώση των προβλημάτων θα συμβάλλουν στην επιτυχία αυτού του τόσου δύσκολου εγχειρήματος. Ο κ. Μπακογιάννης ανάλογες επισκέψεις για ενημέρωση πραγματοποίησε και στους Δήμους Δομνίστας, Φουρνάς, Κτημενίων, Ποταμιάς και Προυσού.
Προκειμένου να έχει πιο καθαρή εικόνα για τον κάθε Δήμο, παρέδιδε στους απερχόμενους Δημάρχους, ερωτηματολόγιο με συγκεκριμένες ερωτήσεις που αφορούν το προσωπικό, τη δομή, τα οικονομικά, τα έργα, τα προγράμματα καθώς και τα περιουσιακά στοιχεία του κάθε Δήμου. Μάλιστα αιτούσε από τους Δημάρχους και τους συνεργάτες αυτών, να απαντήσουν στο ερωτηματολόγιο αυτό με στοιχεία αλλά και να αφήσουν καθαρό τοπίο πίσω τους, προκειμένου η «κληρονομιά» που θα παραλάβει, να μην είναι τόσο «βαριά» για να μπορέσει έτσι να ανταποκριθεί στα νέα αυτά δεδομένα. Ανάλογες κινήσεις, με την αποστολή ερωτηματολογίου, έχει κάνει μέχρι τώρα και ο νέος Δήμαρχος Αγράφων. Ο Δημήτρης Τάτσης, χρόνια στο κουρμπέτι, λίγο πολύ γνωρίζει σε τι κατάσταση βρίσκονται οι Δήμοι που πρόκειται να παραλάβει, γι΄ αυτό με το ερωτηματολόγιο αυτό, ζητά να ενημερωθεί με περισσότερες λεπτομέρειες κυρίως γύρω από τα οικονομικά του κάθε Δήμου.
Όπως και να έχει όμως η κατάσταση, σύμφωνα με τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ, στους ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟΥΣ Δήμους, θα γίνουν οικονομικοί έλεγχοι και μετά θα έχουμε παραλαβή – παράδοση.
Κακά τα ψέματα, στα χρόνια του «Καποδίστρια» οι περισσότεροι δήμοι αντιμετώπισαν πολλά προβλήματα και αρκετοί εξ΄ αυτών, όπως λέγετε είναι χρεωμένοι και μάλιστα πολύ. Το θέμα είναι να υπάρξει συντονισμός και σχεδιασμός, γιατί αλλιώς τα προβλήματα δύσκολα θα αντιμετωπιστούν.
Για το λόγο αυτό απαιτείται αξιοκρατική στελέχωση των "ευαίσθητων" υπηρεσιών, όπως της Πολεοδομίας, των προσόδων, των προμηθειών και των τεχνικών για να εξασφαλιστεί η χρηστή και έντιμη διαχείριση των πραγμάτων. Ο, τι χρειάζεται δηλαδή για να τιθασευθούν τα όποια χρέη κληρονομήθηκαν. Επίσης ένα ακόμη σημαντικό πρόβλημα, που θα αντιμετωπίσουν οι Δήμαρχοι είναι τα οικονομικά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ Βαθμού, δηλαδή οι πόροι που προβλέπεται να έρθουν στα ταμεία των Δήμων για το 2011 και τα ζητήματα του προσωπικού και ιδιαίτερα της τύχης των συμβασιούχων. Σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό, τα έσοδα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Δήμοι και Περιφέρειες) για το 2011 θα είναι αυξημένα κατά 926 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2010 και θα διαμορφωθούν στα 9.756 εκατ. έναντι 8.830 εκατ. Τα έξοδα, πάντα σύμφωνα με τις προβλέψεις του κρατικού προϋπολογισμού, θα ανέλθουν στα 9.256 εκατ. ευρώ που σημαίνει απλούστατα ότι υλοποιείται η πρόβλεψη του «Καλλικράτη» για εξοικονόμηση 500 εκατ. ευρώ για το 2011. Σύμφωνα με το Νόμο, στους νέους Δήμους αποδίδεται το 12% των ετήσιων εσόδων από τον ΦΠΑ, το 20% του Φόρου Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων και το 50% του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας. Στις Περιφέρειες αντίστοιχα αποδίδεται το 4% του ΦΠΑ και το 2,4% του ΦΕΦΝΠ. Σ’ αυτά πρέπει να προστεθούν και οι πόροι από τα ίδια έσοδα της Τ.Α. που για πρώτη φορά γίνεται προσπάθεια να υπολογιστούν συνολικά στους ετήσιους ενοποιημένους προϋπολογισμούς της Τ.Α. (το μέρος του κρατικού προϋπολογισμού που αφορά τους ΟΤΑ). Για να γίνει αυτό ελήφθησαν υπόψη οι οικονομικοί απολογισμοί των Δήμων του 2007 και μέρους Δήμων του 2008 και 2009 (ενδεικτικό της κατάστασης της προ «Καλλικράτη» εποχής η καθυστέρηση ή η αδιαφορία των Δήμων να συντάξουν οικονομικούς απολογισμούς), οι πιθανές επιπτώσεις της ύφεσης και στην Τ.Α., οι επιπτώσεις από διάφορες μειώσεις τελών και φόρων (π.χ. τέλη παρεπιδημούντων) αλλά και η αποτελεσματικότερη είσπραξη των εσόδων λόγω μεγαλύτερων μεγεθών των Δήμων.