Πέμπτη, 31 Ιανουαρίου 2013

ΔΗΜΟΣ ΚΑΡΠΕΝΗΣΙΟΥ Η ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΒΑΓΓΕΛΗ ΚΑΡΦΗ ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 2013


Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η συζήτηση του προϋπολογισμού αποτελεί κορυφαίο θέμα για το δημοτικό μας συμβούλιο και για το λόγο αυτό ο νομοθέτης προέβλεψε την μοναδική συνεδρίαση. Απορώ όμως με τη στάση του δημάρχου ο οποίος επέλεξε σε αυτή τη συνεδρίαση να κάνει απολογισμό της δημοτικής αρχής πάνω από μία ώρα χωρίς προειδοποίηση. Κύριε πρόεδρε σας ενημερώνω ότι για τον απολογισμό υπάρχουν συγκεκριμένες διατάξεις και μπαίνουν σε εφαρμογή τον Ιούνιο κάθε έτους.
Δεν θέλω να αναφερθώ στον απολογισμό του δημάρχου σεβόμενος την διαδικασία του δημοτικού συμβουλίου και θα παρακαλέσω να μπούμε στη συζήτηση επί του προϋπολογισμού.
Φέτος το Υπουργείο έκανε μια καλή προσπάθεια με συγκεκριμένες οδηγίες για την αρτιότερη κατάρτιση των προϋπολογισμών των Δήμων. Για πρώτη φορά εισάγεται στον προϋπολογισμό ο όρος προβλέψεις και ο όρος εισπραξιμότητα  για βεβαιωμένα έσοδα προηγουμένων ετών. Γι αυτούς τους όρους έχω μιλήσει τα τελευταία χρόνια αλλά και πρόσφατα τον Νοέμβρη του 2012 κατά τη συζήτηση του τεχνικού προγράμματος σε αυτή την αίθουσα. Έτσι λοιπόν από φέτος στον προϋπολογισμό του 2013 απεικονίζεται η ικανότητα του Δήμου να εισπράττει παλαιές βεβαιωμένες οφειλές με βάση το ποσοστό εισπραξιμότητας που προέκυψε στην προηγούμενη χρήση. Ένα επίσης θέμα που κατά την άποψή μου θα πρέπει να δει το υπουργείο είναι η εναρμόνιση των κωδικών του δημόσιου λογιστικού με το ενιαίο λογιστικό σχέδιο γιατί τώρα αν δούμε συνοπτικά τον προϋπολογισμό διαπιστώνουμε ότι η συνοπτική εικόνα των εσόδων παρουσιάζεται με κωδικούς δημόσιου λογιστικού ενώ η συνοπτική εικόνα των εξόδων απεικονίζεται με κωδικούς γενικής λογιστικής.
Θεωρώ ότι ο προϋπολογισμός θα πρέπει να αποτελεί το στρατηγικό σχεδιασμό του Δήμου με απαραίτητη προϋπόθεση την καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης της προηγούμενης χρήσης. Θα πρέπει να στοχεύει μέσα από το ετήσιο σχέδιο δράσης στην κάλυψη των αναγκών σε έργα και λοιπές ανάγκες. Βασική στόχευση επίσης του προϋπολογισμού θα πρέπει να αποτελεί η κοινωνική πολιτική του δήμου για ευαίσθητα κοινωνικά ομάδες αλλά και για την ελάφρυνση των βαρών στους οικονομικά αδυνάτους.
Επί της εισήγησής σας. Προαπαιτούμενα για την κατάρτιση του προϋπολογισμού είναι δύο βασικά στοιχεία, το ετήσιο σχέδιο δράσης στο οποίο εξειδικεύεται το τετραετές σχέδιο δράσης και ο ισολογισμός του 2013. Για το λόγο αυτό το ετήσιο σχέδιο θα πρέπει να συζητηθεί πρώτα από τον προϋπολογισμό και όχι όπως εμφανίζεται στην πρόσκληση. Θέτω όμως ένα πολύ σοβαρό θέμα. Πως είναι δυνατόν να ψηφίσουμε σήμερα προϋπολογισμό του 2013 όταν δεν έχει έρθει ακόμα για συζήτηση ο ισολογισμός – απολογισμός του 2011; Αυτό είναι το νοικοκύρεμα που αναφέρεται στην έκθεσή σας για τον προϋπολογισμό; Μια έκθεση στην οποία σεις ομολογείται ότι εντοπίσατε πρόβλημα στις τοπικές κοινότητες σε ότι αφορά την έλλειψη έργων, κάτι που εμείς αναφέρουμε σε αυτή την αίθουσα από πέρυσι.
Μεγάλο μέρος του προϋπολογισμού αποτελεί το τεχνικό πρόγραμμα για το οποίο εμφανίζομαι σε Ευρυτανικό «μπλοκ» εμφανώς προβοκατόρικα να υπερασπίζομαι και είναι γνωστό ότι στην συγκεκριμένη συζήτηση έγινε μάχη στην αίθουσα αυτή. Καταγγείλαμε το τεχνικό πρόγραμμα για την διαδικασία, την σκοπιμότητα, την μεθόδευση  αλλά και την προχειρότητα. Θυμίζω. Κατατμήσεις έργων και μελετών. Γενικοί τίτλοι στα έργα για παράδειγμα «έργα οδοποιίας Καρπενησίου 50.000 ε» παρόλο που από το ετήσιο σχέδιο προβλέπεται εξειδίκευση σε τελευταίο βαθμό ανάλυσης έργων. Σήμερα ακούω από το Δήμαρχο ότι θα μπουν νέα έργα από ανταποδοτικά έσοδα, κάτι για το οποίο εμείς καταγγείλαμε το τεχνικό πρόγραμμα, δηλαδή γιατί δεν υπήρχαν στο αρχικό τεχνικό πρόγραμμα τέτοια έργα. Έργα στις Κοινότητες που είναι εγγεγραμμένα στο προϋπολογισμό του 2011 στα οποία δεν μπήκε μέχρι σήμερα ούτε πρόκα και από την άλλη έχετε στον προϋπολογισμό σας το τοιχίο στην πειραϊκή πατραϊκή που γνωρίζεται ότι είναι υποχρέωση συγκεκριμένου ιδιώτη που προκάλεσε τη ζημιά. Επίσης στο τέλος του 2012 εισηγηθήκατε και περάσατε ακυρώσεις έργων σημαντικού προϋπολογισμού του Τ.Π. 2012 για να εντάξετε νέα έργα χωρίς καμιά αιτιολόγηση. Υπάρχει βέβαια και το ανέκδοτο όταν αφού ψηφίσατε το τεχνικό πρόγραμμα του 2013 μετά από δύο ώρες τροποποιήσατε το τεχνικό πρόγραμμα του 2012. Στην πορεία ανακαλύψαμε και κάποια άλλα στοιχεία που αναδεικνύουν τις προθέσεις της δημοτικής σας αρχής. Στο τέλος του 2012 επίσης στήθηκε βιοτεχνία αναθέσεων δημάρχου, ή μάλλον του αντιδημάρχου του κ. Σουλιώτη και οι αναθέσεις έγιναν μεν στον επιχειρηματικό κόσμο του Δήμου αλλά με τεράστια ανισομέρεια. Για παράδειγμα έγινε προμήθεια υδραυλικών ειδών από τρείς προμηθευτές με ποσοστά 88%, 6% και 6%. Βέβαια το μεγάλο κομμάτι της πίτας το πήρε γνωστός φίλα προσκείμενος σε σας προμηθευτής. Αυτά είναι απαράδεκτα πράγματα. Αυτό θα πει νοικοκύρεμα. Ακόμα και στο διαύγεια είναι αναρτημένες για το ίδιο έργο αποφάσεις με διαφορετικό αριθμό.

Σε αυτόν τον προϋπολογισμό δεν βλέπω σημαντικούς κωδικούς. Δεν βλέπω κωδικό για τα αυθαίρετα, για την απαίτησή μας πάνω από 100.000 ευρώ της περίπτωσης των καταστημάτων στο Κεφαλόβρυσο, για το νερό στην Αγία Τριάδα. Από τον πεστροφογεννητικό στο Γαύρο έχουμε εισπράξει μισθώματα τριών μηνών για το 2012 και έχετε υπολογίσει τα 12 μισθώματα για το 2013 στο προϋπολογισμό. Τα υπόλοιπα 3 μισθώματα που οφείλονται για το 2012 δεν υπάρχουν στο προϋπολογισμό ως απαιτήσεις προηγουμένων ετών, γιατί;  Αυτό είναι το νοικοκύρεμα που επικαλείστε;
Και έρχομαι στον λογαριασμό προβλέψεις. Από την εφαρμογή των νέων διατάξεων του προϋπολογισμού προκύπτει το χαμηλό ποσοστό εισπραξιμότητας του δήμου για το 2012 το οποίο είμαστε υποχρεωμένοι να εφαρμόσουμε στο 2013. Στον κωδικό 32 βεβαιωμένα έσοδα προηγουμένων ετών υπάρχει το ποσό 1.508.081,47 ε και αντίστοιχα στον κωδικό 85 προβλέψεις υπάρχει το ποσό 1.176.606 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι η ικανότητα είσπραξης του δήμου ανήλθε στο 2012 σε 19,98% πολύ χαμηλή. Στη νέα χρήση εφαρμόζουμε ποσοστό εισπραξιμότητας ΠΟΕ 19,98% συν 10% που προβλέπεται, δηλαδή εφαρμόζουμε 21,98%. Άρα προβλέπουμε ότι δεν θα εισπραχτούν στο 2013 από παλιές οφειλές το 78,02%. Δηλαδή το 1.176.606 ευρώ που ανέφερα αποτελεί το 78,02% του ποσού παλαιών οφειλών 1.508.081,47 ε και το οποίο δεν θα εισπραχτεί το 2013. Αυτό αναδεικνύει την μικρή ικανότητα είσπραξης ΠΟΕ του Δήμου.
Υπάρχουν όμως και βασικές ανάγκες για τις οποίες δεν υπάρχουν κωδικοί στο προϋπολογισμό. Πρόσφατα έπεσαν κομμάτια του εσωτερικού της σκεπής στο τρίτο δημοτικό και ευτυχώς δεν υπήρχαν παιδιά την ώρα εκείνη. Γνωρίζεται ότι οι στέγες τόσο του τρίτου δημοτικού όσο και του τρίτου γυμνασίου έχουν τεράστια προβλήματα και θα πρέπει πρώτα να αναζητήσουμε ευθύνες προς κάθε κατεύθυνση με δεδομένο ότι τα κτίρια παρελήφθησαν πριν τρία χρόνια και να προβλέψουμε συγκεκριμένο έργο.
Και έρχομαι στην κοινωνική πολιτική για να αναδείξω ότι οι δομές ΚΔΑΠ και βοήθεια στο σπίτι υπολειτουργούν αφού απολύθηκαν οι εργαζόμενοι και στη θέση τους εργάζονται υπάλληλοι με πεντάμηνα. Στο κοινωνικό παντοπωλείο υπάρχει διάθεση προσφοράς και εθελοντισμού από τους πολίτες δεν υπάρχει διάθεση της δημοτικής αρχής για διαφάνεια. Είχα πει πριν 6 μήνες ότι το κοινωνικό παντοπωλείο πρέπει να λειτουργεί με βιβλία, να ελέγχονται οι ποσότητες που εισάγονται και εξάγονται να τηρούνται όλα τα στοιχεία που εξασφαλίζουν την ορθολογική και διαφανή λειτουργία του όπως άλλωστε γίνεται σε όλους τους δήμους. Μέχρι σήμερα λειτουργεί χωρίς να τηρείται καμιά διαδικασία και από το 2011 δεν έχουν γίνει εξαμηνιαίοι απολογισμοί προς ψήφιση και δημοσιοποίηση από την οικονομική επιτροπή σύμφωνα με το νόμο. Άποροι δημότες. Πέρυσι δώσατε κατά το δοκούν σε δημότες πετρέλαιο θέρμανσης και καυσόξυλα. Κατάγγειλα περίπτωση μεμονωμένου μικρού σε ηλικία δημότη με εισόδημα ετήσιο 14.000 ευρώ και αυτοκίνητο 1800 κυβικών που πήρε πετρέλαιο. Είδαμε και τιμολόγιο προμήθειας καυσόξυλων 10 μ3 αξίας 2000 ε, δηλαδή σας κόστισαν τα καυσόξυλα ελάτης ανά αγροτικό αυτοκίνητο 300 ευρώ. Αυτό είναι το νοικοκύρεμά σας. Μα δεν υπάρχει κράτος δεν υπάρχει περιφέρεια δεν λειτουργεί τίποτα σε αυτή τη χώρα; Ακόμα και φέτος για να είναι δικαιούχοι οι άποροι θα πρέπει να έχουν έως 3000 ευρώ οικογενειακό εισόδημα όπως λέτε στην ανακοίνωσή σας. Μα ένα άτομο για να είναι δικαιούχος πρέπει να έχει σπίτι και να καταναλώσει πετρέλαιο ή ξύλα, άρα το εισόδημά του ανέρχεται υποχρεωτικά πάνω από 3000 αφού 2500 ευρώ είναι το τεκμήριο διαβίωσης συν το τεκμήριο του σπιτιού. Σε ότι αφορά τις ελαφρύνσεις των δημοτών. Μήπως εννοείται την απαλλαγή της επιχείρησης του πεστροφογεννητικού από τριών μηνών μισθώματα; Ή ότι μειώσατε το τιμολόγιο του νερού στις πολύ μεγάλες καταναλώσεις και αυξήσατε το αντίστοιχο τιμολόγιο για τις μικρές καταναλώσεις που αφορά περίπου το 60% των δημοτών που αντικειμενικά είναι φτωχοί. Αλλά δεν θα εννοείται και την υπέρογκη αύξηση των τελών που από το 2011 είχαμε καταγγείλει.  Αυτή είναι η κοινωνική σας πολιτική, αυτό είναι το νοικοκύρεμά σας.
Βέβαια μπορείτε να κάνετε ότι θέλετε αφού έχετε την στήριξη όλων των μέσων ενημέρωσης αλλά οι πολίτες γνωρίζουν τι συμβαίνει, πολλοί όμως δεν τολμούν να μιλήσουν γιατί φοβούνται το καθεστώς.
ΔΕΥΤΕΡΟΜΙΛΙΑ
Ο κ. Σουλιώτης έχει θράσος και μιλάει για εθνικούς εργολάβους. Εδώ θα πω στου κρεμασμένου στο σπίτι δεν μιλάνε για σχοινί και αν εννοεί κάτι, σας ενημερώνω ότι εγώ δεν υπήρξα ποτέ μέλος δημαρχιακής επιτροπής σε όλα τα χρόνια που ήμουν δημοτικός σύμβουλος. Επίσης ακούστηκε από τον αντιδήμαρχο τον κ. Σταμάτη ότι η ΔΟΥ Καρπενησίου δεν κάνει καλά τη δουλειά της σε σχέση με το δήμο και εδώ απόψε μάθαμε ωραία πράγματα για τη λειτουργία του Δήμου. Προμήθειες με χαρτάκι, περίεργο τιμολόγιο της ΔΕΥΑΚ επί εποχής σας,  υπερτιμολόγηση καυσόξυλων, αν προσθέσουμε και τα περίεργα τιμολόγια του ΟΠΠΑΔΗΚ που έχει καταγγείλει σύσσωμη η αντιπολίτευση, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι πράγματι η ΔΟΥ δεν κάνει καλά τη δουλειά της. Δεν θέλω να πω κάτι παραπάνω γιατί θα εκτεθούμε ως δήμος. Σε ότι αφορά τον προϋπολογισμό θεωρώ ότι ο κ. αντιδήμαρχος οικονομικών δεν έχει ξεκαθαρίσει κάποιες οικονομικές έννοιες στο μυαλό του. Δικαιολογήθηκε ότι δεν έγινε ισολογισμός του 2011 γιατί εκκρεμεί η απογραφή έναρξης. Μα η απογραφή έναρξης έπεται του ισολογισμού τέλους χρήσης και ουσιαστικά αποτελεί την ανάλυσή του. Δεν θέλω να κάνω μαθήματα αλλά θα πρέπει ο αντιδήμαρχος να ξεκαθαρίσει αρκετές οικονομικές έννοιες γιατί έχει σύγχυση όπως αποδείχτηκε και στο θέμα της εισπραξιμότητας. Επειδή όμως αναφέρθηκε ο δήμαρχος ότι δεν πήρε προίκα από τους προηγούμενους δήμους του λέω: ο πρώην δήμος Καρπενησίου στις 31/12/2010 άφησε 1.000.000 ευρώ ζεστό χρήμα για μισθοδοσία και λειτουργικά, 1.700.000 ευρώ για έργα και για πρώτη φορά παραδέχτηκε ο κ. Σουλιώτης ότι είναι ακόμα 2.000.000 ευρώ για έργα της ανάπλασης. Σύνολο 4.700.000 ευρώ συνολικά, μα αυτό δεν είναι προίκα του Καλλικράτη αυτός είναι ο χρυσούς Αιών του Περικλέους. Τέλος αναφέρω για την ιστορία ότι για το 2013 ολόκληρη η μισθοδοσία του προσωπικού καλύπτεται από τους ΚΑΠ και συνεπώς δεν τίθεται θέμα μισθοδοσίας. Μετά από όλα αυτά που αναφέρθηκαν τόσο από εμάς όσο και από την ελάσσονα αντιπολίτευση δεν μπορούμε να ψηφίσουμε αυτόν τον προϋπολογισμό. Θα ψηφίσουμε μόνο τις λειτουργικές δαπάνες της ομάδας 6 και συγκεκριμένα τους πρωτοβάθμιους κωδικούς  60 έως 68, ΕΚΤΟΣ από την μισθοδοσία των ειδικών συμβούλων και του γενικού γραμματέα.