Με πρωτοβουλία του Σχολικού Συμβούλου φιλολόγων Ανδρέα Κοντοδημόπουλου
Την Τρίτη 23 Οκτωβρίου 2012, στο Γυμνάσιο Λ/Τ Γρανίτσας πραγματοποιήθηκε ημερίδα με πρωτοβουλία του Σχολικού Συμβούλου Φιλολόγων νομού Ευρυτανίας,
κ.Κοντοδημόπουλου Ανδρέα στα πλαίσια μιας αξιοσημείωτης προσπάθειας που γίνεται εκ μέρους του με σκοπό τόσο την ανταλλαγή απόψεων πάνω σε εκπαιδευτικής φύσεως θέματα, όσο και τη στενότερη επαφή Συμβούλου και Φιλολόγων καθηγητών, ώστε να μειωθούν - όσο αυτό είναι εφικτό - τα πάσης φύσεως προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί εργαζόμενοι στην επαρχία και να βελτιώσουν το εκπαιδευτικό έργο τους.
Στην ημερίδα παρευρέθησαν σύσσωμοι οι εκπαιδευτικοί φιλόλογοι των όμορων σχολείων, πιο συγκεκριμένα του Γυμνασίου Λ/Τ Κερασοχωρίου, του ΕΠΑΛ Δυτικής Φραγκίστας, του Γυμνασίου Δυτικής Φραγκίστας, του Γυμνασίου Παλαιοκατούνας και του Γυμνασίου Λ/Τ Ραπτόπουλου.
Η επιμορφωτική ημερίδα ξεκίνησε με το χαιρετισμό της Διευθύντριας του Γυμνασίου Γρανίτσας κας Δερβένη Χρυσούλας, Φιλολόγου. Στη συνέχεια παρουσιάστηκε η εισήγηση του Σχολικού Συμβούλου Φιλολόγων κ. Ανδρέα Κοντοδημόπουλου με τίτλο: «Προγραμματισμός διδασκαλίας φιλολογικών μαθημάτων σύμφωνα με τις οδηγίες του Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α - Επισημάνσεις μεθόδου και δυσκολιών». Ακολούθησε γόνιμος διάλογος επί των επιμέρους θεμάτων. Κατόπιν, μετά από μία σύντομη εισαγωγή του Σχολικού Συμβούλου Φιλολόγων για τα «Ερευνητικά Προγράμματα», παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία δύο ερευνητικές εργασίες από την Διευθύντρια του Γυμνασίου Λ/Τ Κερασοχωρίου κα Ελένη Ε. Νίκου, Φιλόλογο, με τίτλο : α) «Η γυναίκα του χτες και του σήμερα στην Ευρυτανία», β) «Αναφορές στην παράδοση».
Τα θέματα που απασχόλησαν τους φιλολόγους ήταν άκρως ενδιαφέροντα, καθώς αφορούσαν τον προγραμματισμό της ύλης και τις ερευνητικές εργασίες της Α΄ τάξης Λυκείου, μάθημα που τέθηκε για πρώτη φορά σε εφαρμογή το προηγούμενο σχολικό έτος.
Στην εισήγησή του ο κ. Κοντοδημόπουλος, έχοντας ως εφόδιο την πολυετή διδακτική, και όχι μόνο, πείρα του επικεντρώθηκε-μεταξύ άλλων- στον πολυδιάστατο ρόλο του σημερινού εκπαιδευτικού-εκπαιδευτή, ο οποίος ενεργεί λαμβάνοντας πάντοτε υπόψη του τις πολυεπίπεδες ανάγκες του μαθητή του. Επισήμανε, επίσης, την εξέχουσα σημασία του ετήσιου προγραμματισμού της διδακτέας ύλης εκ μέρους του εκπαιδευτικού κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, προκειμένου, πρώτον, να επιτύχει καλύτερη οργάνωση του μαθήματός του, δεύτερον, να έχει τη δυνατότητα ελέγχου της πορείας επίτευξης των διδακτικών στόχων που έθεσε και τρίτον, να εργάζεται πάνω σ’ ένα βιώσιμο- υλοποιήσιμο πλάνο, το οποίο έχει βέβαια συνταχτεί με βάση τα νέα διαθεματικά αναλυτικά προγράμματα που Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α. Επιπρόσθετα, αναφέρθηκε στη σπουδαιότητα εφαρμογής της μαθητοκεντρικής και ομαδοσυνεργατικής μεθόδου διδασκαλίας, κατά την οποία ο μαθητής έχοντας καθοδηγητή, συνεργάτη και εμψυχωτή τον καθηγητή προσπαθεί, ως ένας μικρός ερευνητής- μαζί με τους συμμαθητές του- να ανακαλύψει, να ερμηνεύσει και να αγαπήσει τον κόσμο που τον περιβάλλει.
Επιπλέον, έκανε λόγο και για την ανάγκη κατάκτησης της γνώσης από τους μαθητές μέσω της διαθεματικότητας, δηλαδή μέσω της αρμονικής συνεργασίας διαφόρων επιστημονικών κλάδων, γεγονός που προσφέρει στο μαθητή την αίσθηση ότι η γνώση είναι ένα «παζλ», πολύχρωμο στη συναρμολόγηση του οποίου πολλοί «παίχτες» παίρνουν μέρος. Κατέληξε ότι πρέπει όλοι οι διδάσκοντες να κάνουμε το παιδί να αγαπήσει τη διαδικασία της μάθησης σαν ένα παιχνίδι που η κατάκτηση των γνώσεων του προσφέρει χαρά.
Η κα Νίκου Ε. Ελένη μέσα από την εισήγησή της προσπάθησε να παρουσιάσει ένα μικρό δείγμα των δύο ερευνητικών εργασιών του σχολικού έτους 2011-2012 που ανέλαβε συνεργαζόμενη με την κα. Βίτσα Μαρία, καθηγήτρια Αγγλικής Φιλολογίας του Γυμνασίου Λ/Τ Κερασοχωρίου στα πλαίσια του μαθήματος «Ερευνητική Εργασία (project)» της Α΄ τάξεως Λυκείου. Η ερευνητική εργασία του α΄ τετραμήνου αγκάλιασε την Ευρυτάνισσα γυναίκα και ανέδειξε με σεβασμό τον καθημερινό της μόχθο. Στο β΄ τετράμηνο η έρευνα κινήθηκε στα πλαίσια της ελληνικής παράδοσης, επεκτάθηκε σ’ όλη την Ελλάδα και υπό τη μορφή τηλεοπτικής εκπομπής και θεατρικής παράστασης έδωσε μια γεύση ηθών και εθίμων της χώρας μας. Η κα Νίκου σκιαγράφησε αδρά τους παιδαγωγικούς στόχους, τα ερευνητικά ερωτήματα και τις ερευνητικές μεθόδους που οι εκπαιδευτικοί μαζί με τους οκτώ μαθητές τους έθεσαν προκειμένου να οδηγηθούν σ’ ένα αποτέλεσμα στο οποίο είναι καταφανής η επιτυχής σύζευξη παραδοσιακών μεθόδων γνώσης και εφαρμογής τεχνολογικών επιτευγμάτων.
Η ημερίδα έκλεισε με μια σύντομη εισήγηση της Δ/ντριας του ΕΠΑΛ Δυτ. Φραγκίστας κας Γεωργίας Καφίδα (αδελφής Φεβρωνίας) με θέμα: «Βιωματικές απόπειρες παιδαγωγικής προσέγγισης στη σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα της ορεινής Ευρυτανίας». Στη σύντομη εισήγησή της αναφέρθηκε στα ιδιαίτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι καθηγητές και οι μαθητές και με ένα ξεχωριστό και γλαφυρό ύφος περιέγραψε τις προτάσεις για την αποτελεσματική προσέγγιση των μαθητών και την επίλυση των προβλημάτων που αναφύονται εξαιτίας των ιδιαιτεροτήτων του τόπου της ορεινής Ευρυτανίας.
Η ημερίδα στο σύνολό της ήταν απόλυτα επιτυχής και οι παρευρισκόμενοι φιλόλογοι καθηγητές αποχωριζόμενοι το φιλόξενο περιβάλλον του σχολείου της Γρανίτσας με οικοδέσποινα τη διευθύντρια κα Δερβένη Χρυσούλα, αντάλλαξαν υποσχέσεις ότι θα ξανασυναντηθούν σύντομα, γιατί οι ανάγκες των μαθητών και των εκπαιδευτικών είναι συγκοινωνούντα δοχεία, καθώς αλληλοτροφοδοτούνται με στόχους, όνειρα και ελπίδες.
Είχε ήδη προηγηθεί στις 3/10/2012 το επιμορφωτικό σεμινάριο των φιλολόγων καθηγητών στο 1ο Γυμνάσιο Καρπενησίου με τη συμμετοχή των καθηγητών των σχολείων Καρπενησίου και Φουρνά. Στο σεμινάριο αυτό ο Σχολικός Σύμβουλος Ανδρέας Κοντοδημόπουλος ανέπτυξε τα θέματα που προαναφέρθηκαν στη Γρανίτσα, ενώ με εξαιρετική επιτυχία οι καθηγήτριες του Λυκείου Καρπενησίου κα Ρ.Καρφή και κα Μ.Αρμάγου( φιλόλογος και μαθηματικός) σε διεπιστημονική συνεργασία παρουσίασαν την κοινή ερευνητική εργασία που εκπόνησαν κατά το προηγούμενο έτος με υποδειγματικό τρόπο εργασίας των μαθητών. Το θέμα της ερευνητικής εργασίας ήταν: «Ανθρώπινα Δικαιώματα – Πρόσφυγες – Μετανάστες».
Στο σεμινάριο του Καρπενησίου προήδρευσε η διευθύντρια του λυκείου κα Μπακογεώργου Νικάνδρα, φιλόλογος.
Και τα δύο σεμινάρια είχαν επιτυχία και οι φιλόλογοι του νομού μας ανανέωσαν το ραντεβού με το Σχολικό Σύμβουλό τους για επόμενες συναντήσεις και ξεχωριστές επισκέψεις του στα σχολεία.
Την Τρίτη 23 Οκτωβρίου 2012, στο Γυμνάσιο Λ/Τ Γρανίτσας πραγματοποιήθηκε ημερίδα με πρωτοβουλία του Σχολικού Συμβούλου Φιλολόγων νομού Ευρυτανίας,
κ.Κοντοδημόπουλου Ανδρέα στα πλαίσια μιας αξιοσημείωτης προσπάθειας που γίνεται εκ μέρους του με σκοπό τόσο την ανταλλαγή απόψεων πάνω σε εκπαιδευτικής φύσεως θέματα, όσο και τη στενότερη επαφή Συμβούλου και Φιλολόγων καθηγητών, ώστε να μειωθούν - όσο αυτό είναι εφικτό - τα πάσης φύσεως προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί εργαζόμενοι στην επαρχία και να βελτιώσουν το εκπαιδευτικό έργο τους.
Στην ημερίδα παρευρέθησαν σύσσωμοι οι εκπαιδευτικοί φιλόλογοι των όμορων σχολείων, πιο συγκεκριμένα του Γυμνασίου Λ/Τ Κερασοχωρίου, του ΕΠΑΛ Δυτικής Φραγκίστας, του Γυμνασίου Δυτικής Φραγκίστας, του Γυμνασίου Παλαιοκατούνας και του Γυμνασίου Λ/Τ Ραπτόπουλου.
Η επιμορφωτική ημερίδα ξεκίνησε με το χαιρετισμό της Διευθύντριας του Γυμνασίου Γρανίτσας κας Δερβένη Χρυσούλας, Φιλολόγου. Στη συνέχεια παρουσιάστηκε η εισήγηση του Σχολικού Συμβούλου Φιλολόγων κ. Ανδρέα Κοντοδημόπουλου με τίτλο: «Προγραμματισμός διδασκαλίας φιλολογικών μαθημάτων σύμφωνα με τις οδηγίες του Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α - Επισημάνσεις μεθόδου και δυσκολιών». Ακολούθησε γόνιμος διάλογος επί των επιμέρους θεμάτων. Κατόπιν, μετά από μία σύντομη εισαγωγή του Σχολικού Συμβούλου Φιλολόγων για τα «Ερευνητικά Προγράμματα», παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία δύο ερευνητικές εργασίες από την Διευθύντρια του Γυμνασίου Λ/Τ Κερασοχωρίου κα Ελένη Ε. Νίκου, Φιλόλογο, με τίτλο : α) «Η γυναίκα του χτες και του σήμερα στην Ευρυτανία», β) «Αναφορές στην παράδοση».
Τα θέματα που απασχόλησαν τους φιλολόγους ήταν άκρως ενδιαφέροντα, καθώς αφορούσαν τον προγραμματισμό της ύλης και τις ερευνητικές εργασίες της Α΄ τάξης Λυκείου, μάθημα που τέθηκε για πρώτη φορά σε εφαρμογή το προηγούμενο σχολικό έτος.
Στην εισήγησή του ο κ. Κοντοδημόπουλος, έχοντας ως εφόδιο την πολυετή διδακτική, και όχι μόνο, πείρα του επικεντρώθηκε-μεταξύ άλλων- στον πολυδιάστατο ρόλο του σημερινού εκπαιδευτικού-εκπαιδευτή, ο οποίος ενεργεί λαμβάνοντας πάντοτε υπόψη του τις πολυεπίπεδες ανάγκες του μαθητή του. Επισήμανε, επίσης, την εξέχουσα σημασία του ετήσιου προγραμματισμού της διδακτέας ύλης εκ μέρους του εκπαιδευτικού κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, προκειμένου, πρώτον, να επιτύχει καλύτερη οργάνωση του μαθήματός του, δεύτερον, να έχει τη δυνατότητα ελέγχου της πορείας επίτευξης των διδακτικών στόχων που έθεσε και τρίτον, να εργάζεται πάνω σ’ ένα βιώσιμο- υλοποιήσιμο πλάνο, το οποίο έχει βέβαια συνταχτεί με βάση τα νέα διαθεματικά αναλυτικά προγράμματα που Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α. Επιπρόσθετα, αναφέρθηκε στη σπουδαιότητα εφαρμογής της μαθητοκεντρικής και ομαδοσυνεργατικής μεθόδου διδασκαλίας, κατά την οποία ο μαθητής έχοντας καθοδηγητή, συνεργάτη και εμψυχωτή τον καθηγητή προσπαθεί, ως ένας μικρός ερευνητής- μαζί με τους συμμαθητές του- να ανακαλύψει, να ερμηνεύσει και να αγαπήσει τον κόσμο που τον περιβάλλει.
Επιπλέον, έκανε λόγο και για την ανάγκη κατάκτησης της γνώσης από τους μαθητές μέσω της διαθεματικότητας, δηλαδή μέσω της αρμονικής συνεργασίας διαφόρων επιστημονικών κλάδων, γεγονός που προσφέρει στο μαθητή την αίσθηση ότι η γνώση είναι ένα «παζλ», πολύχρωμο στη συναρμολόγηση του οποίου πολλοί «παίχτες» παίρνουν μέρος. Κατέληξε ότι πρέπει όλοι οι διδάσκοντες να κάνουμε το παιδί να αγαπήσει τη διαδικασία της μάθησης σαν ένα παιχνίδι που η κατάκτηση των γνώσεων του προσφέρει χαρά.
Η κα Νίκου Ε. Ελένη μέσα από την εισήγησή της προσπάθησε να παρουσιάσει ένα μικρό δείγμα των δύο ερευνητικών εργασιών του σχολικού έτους 2011-2012 που ανέλαβε συνεργαζόμενη με την κα. Βίτσα Μαρία, καθηγήτρια Αγγλικής Φιλολογίας του Γυμνασίου Λ/Τ Κερασοχωρίου στα πλαίσια του μαθήματος «Ερευνητική Εργασία (project)» της Α΄ τάξεως Λυκείου. Η ερευνητική εργασία του α΄ τετραμήνου αγκάλιασε την Ευρυτάνισσα γυναίκα και ανέδειξε με σεβασμό τον καθημερινό της μόχθο. Στο β΄ τετράμηνο η έρευνα κινήθηκε στα πλαίσια της ελληνικής παράδοσης, επεκτάθηκε σ’ όλη την Ελλάδα και υπό τη μορφή τηλεοπτικής εκπομπής και θεατρικής παράστασης έδωσε μια γεύση ηθών και εθίμων της χώρας μας. Η κα Νίκου σκιαγράφησε αδρά τους παιδαγωγικούς στόχους, τα ερευνητικά ερωτήματα και τις ερευνητικές μεθόδους που οι εκπαιδευτικοί μαζί με τους οκτώ μαθητές τους έθεσαν προκειμένου να οδηγηθούν σ’ ένα αποτέλεσμα στο οποίο είναι καταφανής η επιτυχής σύζευξη παραδοσιακών μεθόδων γνώσης και εφαρμογής τεχνολογικών επιτευγμάτων.
Η ημερίδα έκλεισε με μια σύντομη εισήγηση της Δ/ντριας του ΕΠΑΛ Δυτ. Φραγκίστας κας Γεωργίας Καφίδα (αδελφής Φεβρωνίας) με θέμα: «Βιωματικές απόπειρες παιδαγωγικής προσέγγισης στη σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα της ορεινής Ευρυτανίας». Στη σύντομη εισήγησή της αναφέρθηκε στα ιδιαίτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι καθηγητές και οι μαθητές και με ένα ξεχωριστό και γλαφυρό ύφος περιέγραψε τις προτάσεις για την αποτελεσματική προσέγγιση των μαθητών και την επίλυση των προβλημάτων που αναφύονται εξαιτίας των ιδιαιτεροτήτων του τόπου της ορεινής Ευρυτανίας.
Η ημερίδα στο σύνολό της ήταν απόλυτα επιτυχής και οι παρευρισκόμενοι φιλόλογοι καθηγητές αποχωριζόμενοι το φιλόξενο περιβάλλον του σχολείου της Γρανίτσας με οικοδέσποινα τη διευθύντρια κα Δερβένη Χρυσούλα, αντάλλαξαν υποσχέσεις ότι θα ξανασυναντηθούν σύντομα, γιατί οι ανάγκες των μαθητών και των εκπαιδευτικών είναι συγκοινωνούντα δοχεία, καθώς αλληλοτροφοδοτούνται με στόχους, όνειρα και ελπίδες.
Είχε ήδη προηγηθεί στις 3/10/2012 το επιμορφωτικό σεμινάριο των φιλολόγων καθηγητών στο 1ο Γυμνάσιο Καρπενησίου με τη συμμετοχή των καθηγητών των σχολείων Καρπενησίου και Φουρνά. Στο σεμινάριο αυτό ο Σχολικός Σύμβουλος Ανδρέας Κοντοδημόπουλος ανέπτυξε τα θέματα που προαναφέρθηκαν στη Γρανίτσα, ενώ με εξαιρετική επιτυχία οι καθηγήτριες του Λυκείου Καρπενησίου κα Ρ.Καρφή και κα Μ.Αρμάγου( φιλόλογος και μαθηματικός) σε διεπιστημονική συνεργασία παρουσίασαν την κοινή ερευνητική εργασία που εκπόνησαν κατά το προηγούμενο έτος με υποδειγματικό τρόπο εργασίας των μαθητών. Το θέμα της ερευνητικής εργασίας ήταν: «Ανθρώπινα Δικαιώματα – Πρόσφυγες – Μετανάστες».
Στο σεμινάριο του Καρπενησίου προήδρευσε η διευθύντρια του λυκείου κα Μπακογεώργου Νικάνδρα, φιλόλογος.
Και τα δύο σεμινάρια είχαν επιτυχία και οι φιλόλογοι του νομού μας ανανέωσαν το ραντεβού με το Σχολικό Σύμβουλό τους για επόμενες συναντήσεις και ξεχωριστές επισκέψεις του στα σχολεία.