Οι μαθητές του Γυμνασίου Κερασοχωρίου πρωτοτύπησαν με την έκδοση του μαθητικού εντύπου που φέρει τον τίτλο «Κερασοβο…τυπία». Στην εποχή της μεγάλης οικονομικής κρίσης τα παιδιά από το Κερασοχώρι, την Κρέντη, την Ανατολική και Δυτική Φραγκίστα, τον Άγιο Γεώργιο, τον Άγιο Δημήτριο, τη Μαυρομάτα, τη Βίνιανη, τη Δάφνη και το Μοναστηράκι με την καθοδήγηση των καθηγητών τους έγραψαν κείμενα που αφορούν την παιδεία, την ιστορία της περιοχής, τη λαϊκή παράδοση, το περιβάλλον και τα σύγχρονα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι έφηβοι σήμερα.
Στο τέλος δε, απευθύνουν και μία έκκληση στις τοπικές αρχές ώστε να παρέμβουν για να δώσουν λύση σε σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει το σχολείο τους. Η σημασία της έκδοσης της «Κερασοβο…τυπίας» τονίζεται και στο κείμενο της εισαγωγής που υπογράφει ο υπεύθυνος έκδοσης του εντύπου, φιλόλογος κ. Ευθύμιος Κουφογιάννης, «Το σχολείο οφείλει να είναι για τα παιδιά ο τόπος όπου θα ριχθεί και θα ριζώσει ο σπόρος της αμφιβολίας και της γνώσης. Βέβαια, τη γνώση δεν την παρέχει μόνο το σχολείο αλλά οι μαθητές μπορούν να την αναζητήσουν σε πολλές πηγές έξω απ’ αυτό. Όμως, συλλέγουν μόνο πληροφορίες τις οποίες πρέπει να μετουσιώσουν σε γνώσεις και βιώματα. Και αυτό μπορούν να το κάνουν μόνο μέσα στο σχολείο.
Η έκδοση της «Κερασοβο…τυπίας» δείχνει ότι το σχολείο μπορεί να παίξει αυτόν το ρόλο αποδεικνύοντας παράλληλα ότι η σχολική ζωή δεν είναι μόνο διαγωνίσματα και εξετάσεις αλλά κυριολεκτικά ένα «εργαστήρι ψυχών» όπου σμιλεύεται ο χαρακτήρας των αυριανών υπεύθυνων ανθρώπων και πολιτών. Κι εδώ ακριβώς βρίσκεται και η χαρά του δασκάλου: να καμαρώνει τους μαθητές του να προοδεύουν χωρίς να νιώθουν ότι τον έχουν ανάγκη όταν θα ανοίξουν τα φτερά τους για το μοναχικό και συναρπαστικό ταξίδι της ζωής».
Οι συνεργάτες που βοήθησαν στην έκδοση είναι η κ. Χρυσάνθη Ανδρεοπούλου, καθηγήτρια φυσικής αγωγής και η κ. Σοφία Λογοθέτη, καθηγήτρια καλλιτεχνικών.
Οι μαθητές που εργάστηκαν για την έκδοση της μαθητικής εφημερίδας είναι οι: Αλίκη Γκαρίλα, Ευάγγελος Ζανιάς, Λάμπρος Θεοδωρογιάννης, Μαρία Κουρκουβή, Νεκτάριος Κολοκύθας, Παναγιώτης Μάκκας (Α’ Γυμνασίου), Βασίλης Κουρκουβής, Λάμπρος Τόλης, Γιώργος Θεοδωρογιάννης, Ειρήνη Μπέσσα, Αναστασία Χειλά, Ιωάννα Σβερώνη (γ’ γυμνασίου), Παναγιώτης Γερονίκος, Αθανάσιος Γκαρίλας, Στεφανία Καρκαβίτσα, Γεώργιος Λάππας, Δημήτρης Μακρής, Αγορίτσα Σβερώνη, Σωτηρία Τουμαρά, Γεωργία Τσέτσου (Α’ Λυκείου), Σωτήρης Λάμπρου, Μαρία Πάστρα, Ευτυχία Βλάχου (Β’ Λυκείου).
Προλογικό σημείωμα
Ένα γραπτό κείμενο μοιάζει με καράβι που ταξιδεύει στο χρόνο και μεταφέρει αντί προϊόντων, αντιλήψεις, βεβαιότητες αλλά και αμφισβητήσεις για το χθες, προβληματισμούς για το σήμερα, προσδοκίες και αγωνίες για το αύριο. Η «Κερασοβο…τυπία», η φωνή των μαθητών του σχολείου μας, συνεχίζει το ταξίδι της για δεύτερη φορά μετά από τρία χρόνια αρμενίζοντας στις θάλασσες της παιδείας, του πολιτισμού, της ιστορίας της Ευρυτανίας και στους ωκεανούς των ιδεών και της νεανικής σκέψης. Τα παιδιά από το Κερασοχώρι, τον Κρέντη, την Ανατολική και Δυτική Φραγκίστα, τον Άγιο Γεώργιο, τον Άγιο Δημήτριο, τη Μαυρομάτα, τη Βίνιανη, τη Δάφνη και το Μοναστηράκι καταθέτουν τον καρπό των αναζητήσεών τους και τον παραδίδουν στην κρίση του αναγνωστικού κοινού.
Ο γραπτός λόγος των παιδιών είναι η αυθόρμητη έκφρασή τους, η εξωτερίκευση σκέψεων και προβληματισμών, η απεικόνιση της σχέσης του σχολείου και της πραγματικής ζωής. Γενικά, ο γραπτός λόγος θα αποτελεί πάντοτε μια πηγή όασης μέσα σ’ έναν κόσμο σύγχυσης και καταφύγιο αναπροσανατολισμού των ανθρώπων που αναζητούν πάντοτε απαντήσεις κάτω από την επιφάνεια της καταναλωτικής ευμάρειας και των εφήμερων υλικών αγαθών.
Σίγουρα ο κόσμος δεν αλλάζει γράφοντας ένα κείμενο αλλά η ελεύθερη διατύπωση της προσωπικής γνώμης είναι από μόνη της σημαντική. Η δημόσια έκφραση της προσωπικής άποψης είναι το πρώτο βήμα ώστε να καλλιεργήσουμε το λόγο, να προάγουμε το διάλογο, να εξεγείρουμε το πνεύμα, να πετύχουμε την αυτογνωσία. Ψηλαφώντας για παράδειγμα την ιστορία του τόπου μας μπορούμε να ικανοποιήσουμε την εσωτερική μας ανάγκη να ακουμπήσουμε κάπου στο παρελθόν και να αισθανθούμε συνεχιστές αυτού του παρελθόντος στο μέλλον. Ο τόπος μας έχει ξεχωριστή σημασία γιατί μας φτιάχνει και τον φτιάχνουμε. Δεν τον αγαπάμε επειδή τον συνηθίσαμε ή επειδή έτυχε να τον βρούμε ή να τον κληρονομήσουμε αλλά επειδή μας εκφράζει και μας χαρακτηρίζει.
Το σχολείο οφείλει να είναι για τα παιδιά ο τόπος όπου θα ριχθεί και θα ριζώσει ο σπόρος της αμφιβολίας και της γνώσης. Βέβαια, τη γνώση δεν την παρέχει μόνο το σχολείο αλλά οι μαθητές μπορούν να την αναζητήσουν σε πολλές πηγές έξω απ’ αυτό. Όμως, συλλέγουν μόνο πληροφορίες τις οποίες πρέπει να μετουσιώσουν σε γνώσεις και βιώματα. Και αυτό μπορούν να το κάνουν μόνο μέσα στο σχολείο.
Η έκδοση της «Κερασοβο…τυπίας» δείχνει ότι το σχολείο μπορεί να παίξει αυτόν το ρόλο αποδεικνύοντας παράλληλα ότι η σχολική ζωή δεν είναι μόνο διαγωνίσματα και εξετάσεις αλλά κυριολεκτικά ένα «εργαστήρι ψυχών» όπου σμιλεύεται ο χαρακτήρας των αυριανών υπεύθυνων ανθρώπων και πολιτών. Κι εδώ ακριβώς βρίσκεται και η χαρά του δασκάλου: να καμαρώνει τους μαθητές του να προοδεύουν χωρίς να νιώθουν ότι τον έχουν ανάγκη όταν θα ανοίξουν τα φτερά τους για το μοναχικό και συναρπαστικό ταξίδι της ζωής.
Ευθύμιος Κουφογιάννης, φιλόλογος
Υπεύθυνος έκδοσης «Κερασοβο…τυπίας» – Συντονιστής ύλης - Ευθύμιος Κουφογιάννης, φιλόλογος
Συνεργάτες
Χρυσάνθη Ανδρεοπούλου, καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής - Σοφία Λογοθέτη, καθηγήτρια καλλιτεχνικών
Περιεχόμενα
•Το Κερασοχώρι
•Η καθημερινή ζωή ενός μαθητή στην ορεινή Ευρυτανία
•Παιδιά: είδος προς εκμετάλλευση κι εξαφάνιση στον πλανήτη Γη
•Ενδοσχολική βία: ο ρόλος της οικογένειας και του σχολείου
•Παιδεία: γράμμα Φινλανδού μαθητή σε έναν Έλληνα συνομίληκό του
•Συνέντευξη με τo συγγραφέα Μάνο Κοντολέων
•Ζαχαρίας Παπαντωνίου: ο συγγραφέας των ψηλών βουνών της Ευρυτανίας
•Πρόσωπα από την ιστορία του τόπου: ο πολιτικός Γεώργιος Καφαντάρης
•Συνομιλία με τον πολεμιστή του ελληνοϊταλικού πολέμου και αυτόπτη μάρτυρα της Κατοχής και του Εμφυλίου κ. Κωνσταντίνο Καρκαβίτσα
•Εθνική Αντίσταση: η «κυβέρνηση του βουνού», το Εθνικό Συμβούλιο και το Στρατηγείο του Ε.Λ.Α.Σ. στο Κεράσοβο
•Η «πράσινη ενέργεια» και τα φωτοβολταϊκά
•Διαδίκτυο: ο εθισμός των νέων
•Από τη λαϊκή παράδοση: δημοτικά τραγούδια και χοροί της Ευρυτανίας
•Μία ιστορία, ένας μύθος της Ευρυτανίας
•Η θέση της γυναίκας σήμερα
•Αγραφιώτικες γεύσεις
•Η πανίδα της Ευρυτανίας
•Τα προβλήματα του σχολείου
•Ημερολόγιο δραστηριοτήτων του σχολείου
ΕΚ ΜΕΡΟΥΣ ΤΟΥ Ε.Π. ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΜΠΡΑΒΟ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΩΡΑΙΑΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑΣ
Στο τέλος δε, απευθύνουν και μία έκκληση στις τοπικές αρχές ώστε να παρέμβουν για να δώσουν λύση σε σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει το σχολείο τους. Η σημασία της έκδοσης της «Κερασοβο…τυπίας» τονίζεται και στο κείμενο της εισαγωγής που υπογράφει ο υπεύθυνος έκδοσης του εντύπου, φιλόλογος κ. Ευθύμιος Κουφογιάννης, «Το σχολείο οφείλει να είναι για τα παιδιά ο τόπος όπου θα ριχθεί και θα ριζώσει ο σπόρος της αμφιβολίας και της γνώσης. Βέβαια, τη γνώση δεν την παρέχει μόνο το σχολείο αλλά οι μαθητές μπορούν να την αναζητήσουν σε πολλές πηγές έξω απ’ αυτό. Όμως, συλλέγουν μόνο πληροφορίες τις οποίες πρέπει να μετουσιώσουν σε γνώσεις και βιώματα. Και αυτό μπορούν να το κάνουν μόνο μέσα στο σχολείο.
Η έκδοση της «Κερασοβο…τυπίας» δείχνει ότι το σχολείο μπορεί να παίξει αυτόν το ρόλο αποδεικνύοντας παράλληλα ότι η σχολική ζωή δεν είναι μόνο διαγωνίσματα και εξετάσεις αλλά κυριολεκτικά ένα «εργαστήρι ψυχών» όπου σμιλεύεται ο χαρακτήρας των αυριανών υπεύθυνων ανθρώπων και πολιτών. Κι εδώ ακριβώς βρίσκεται και η χαρά του δασκάλου: να καμαρώνει τους μαθητές του να προοδεύουν χωρίς να νιώθουν ότι τον έχουν ανάγκη όταν θα ανοίξουν τα φτερά τους για το μοναχικό και συναρπαστικό ταξίδι της ζωής».
Οι συνεργάτες που βοήθησαν στην έκδοση είναι η κ. Χρυσάνθη Ανδρεοπούλου, καθηγήτρια φυσικής αγωγής και η κ. Σοφία Λογοθέτη, καθηγήτρια καλλιτεχνικών.
Οι μαθητές που εργάστηκαν για την έκδοση της μαθητικής εφημερίδας είναι οι: Αλίκη Γκαρίλα, Ευάγγελος Ζανιάς, Λάμπρος Θεοδωρογιάννης, Μαρία Κουρκουβή, Νεκτάριος Κολοκύθας, Παναγιώτης Μάκκας (Α’ Γυμνασίου), Βασίλης Κουρκουβής, Λάμπρος Τόλης, Γιώργος Θεοδωρογιάννης, Ειρήνη Μπέσσα, Αναστασία Χειλά, Ιωάννα Σβερώνη (γ’ γυμνασίου), Παναγιώτης Γερονίκος, Αθανάσιος Γκαρίλας, Στεφανία Καρκαβίτσα, Γεώργιος Λάππας, Δημήτρης Μακρής, Αγορίτσα Σβερώνη, Σωτηρία Τουμαρά, Γεωργία Τσέτσου (Α’ Λυκείου), Σωτήρης Λάμπρου, Μαρία Πάστρα, Ευτυχία Βλάχου (Β’ Λυκείου).
Προλογικό σημείωμα
Ένα γραπτό κείμενο μοιάζει με καράβι που ταξιδεύει στο χρόνο και μεταφέρει αντί προϊόντων, αντιλήψεις, βεβαιότητες αλλά και αμφισβητήσεις για το χθες, προβληματισμούς για το σήμερα, προσδοκίες και αγωνίες για το αύριο. Η «Κερασοβο…τυπία», η φωνή των μαθητών του σχολείου μας, συνεχίζει το ταξίδι της για δεύτερη φορά μετά από τρία χρόνια αρμενίζοντας στις θάλασσες της παιδείας, του πολιτισμού, της ιστορίας της Ευρυτανίας και στους ωκεανούς των ιδεών και της νεανικής σκέψης. Τα παιδιά από το Κερασοχώρι, τον Κρέντη, την Ανατολική και Δυτική Φραγκίστα, τον Άγιο Γεώργιο, τον Άγιο Δημήτριο, τη Μαυρομάτα, τη Βίνιανη, τη Δάφνη και το Μοναστηράκι καταθέτουν τον καρπό των αναζητήσεών τους και τον παραδίδουν στην κρίση του αναγνωστικού κοινού.
Ο γραπτός λόγος των παιδιών είναι η αυθόρμητη έκφρασή τους, η εξωτερίκευση σκέψεων και προβληματισμών, η απεικόνιση της σχέσης του σχολείου και της πραγματικής ζωής. Γενικά, ο γραπτός λόγος θα αποτελεί πάντοτε μια πηγή όασης μέσα σ’ έναν κόσμο σύγχυσης και καταφύγιο αναπροσανατολισμού των ανθρώπων που αναζητούν πάντοτε απαντήσεις κάτω από την επιφάνεια της καταναλωτικής ευμάρειας και των εφήμερων υλικών αγαθών.
Σίγουρα ο κόσμος δεν αλλάζει γράφοντας ένα κείμενο αλλά η ελεύθερη διατύπωση της προσωπικής γνώμης είναι από μόνη της σημαντική. Η δημόσια έκφραση της προσωπικής άποψης είναι το πρώτο βήμα ώστε να καλλιεργήσουμε το λόγο, να προάγουμε το διάλογο, να εξεγείρουμε το πνεύμα, να πετύχουμε την αυτογνωσία. Ψηλαφώντας για παράδειγμα την ιστορία του τόπου μας μπορούμε να ικανοποιήσουμε την εσωτερική μας ανάγκη να ακουμπήσουμε κάπου στο παρελθόν και να αισθανθούμε συνεχιστές αυτού του παρελθόντος στο μέλλον. Ο τόπος μας έχει ξεχωριστή σημασία γιατί μας φτιάχνει και τον φτιάχνουμε. Δεν τον αγαπάμε επειδή τον συνηθίσαμε ή επειδή έτυχε να τον βρούμε ή να τον κληρονομήσουμε αλλά επειδή μας εκφράζει και μας χαρακτηρίζει.
Το σχολείο οφείλει να είναι για τα παιδιά ο τόπος όπου θα ριχθεί και θα ριζώσει ο σπόρος της αμφιβολίας και της γνώσης. Βέβαια, τη γνώση δεν την παρέχει μόνο το σχολείο αλλά οι μαθητές μπορούν να την αναζητήσουν σε πολλές πηγές έξω απ’ αυτό. Όμως, συλλέγουν μόνο πληροφορίες τις οποίες πρέπει να μετουσιώσουν σε γνώσεις και βιώματα. Και αυτό μπορούν να το κάνουν μόνο μέσα στο σχολείο.
Η έκδοση της «Κερασοβο…τυπίας» δείχνει ότι το σχολείο μπορεί να παίξει αυτόν το ρόλο αποδεικνύοντας παράλληλα ότι η σχολική ζωή δεν είναι μόνο διαγωνίσματα και εξετάσεις αλλά κυριολεκτικά ένα «εργαστήρι ψυχών» όπου σμιλεύεται ο χαρακτήρας των αυριανών υπεύθυνων ανθρώπων και πολιτών. Κι εδώ ακριβώς βρίσκεται και η χαρά του δασκάλου: να καμαρώνει τους μαθητές του να προοδεύουν χωρίς να νιώθουν ότι τον έχουν ανάγκη όταν θα ανοίξουν τα φτερά τους για το μοναχικό και συναρπαστικό ταξίδι της ζωής.
Ευθύμιος Κουφογιάννης, φιλόλογος
Υπεύθυνος έκδοσης «Κερασοβο…τυπίας» – Συντονιστής ύλης - Ευθύμιος Κουφογιάννης, φιλόλογος
Συνεργάτες
Χρυσάνθη Ανδρεοπούλου, καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής - Σοφία Λογοθέτη, καθηγήτρια καλλιτεχνικών
Περιεχόμενα
•Το Κερασοχώρι
•Η καθημερινή ζωή ενός μαθητή στην ορεινή Ευρυτανία
•Παιδιά: είδος προς εκμετάλλευση κι εξαφάνιση στον πλανήτη Γη
•Ενδοσχολική βία: ο ρόλος της οικογένειας και του σχολείου
•Παιδεία: γράμμα Φινλανδού μαθητή σε έναν Έλληνα συνομίληκό του
•Συνέντευξη με τo συγγραφέα Μάνο Κοντολέων
•Ζαχαρίας Παπαντωνίου: ο συγγραφέας των ψηλών βουνών της Ευρυτανίας
•Πρόσωπα από την ιστορία του τόπου: ο πολιτικός Γεώργιος Καφαντάρης
•Συνομιλία με τον πολεμιστή του ελληνοϊταλικού πολέμου και αυτόπτη μάρτυρα της Κατοχής και του Εμφυλίου κ. Κωνσταντίνο Καρκαβίτσα
•Εθνική Αντίσταση: η «κυβέρνηση του βουνού», το Εθνικό Συμβούλιο και το Στρατηγείο του Ε.Λ.Α.Σ. στο Κεράσοβο
•Η «πράσινη ενέργεια» και τα φωτοβολταϊκά
•Διαδίκτυο: ο εθισμός των νέων
•Από τη λαϊκή παράδοση: δημοτικά τραγούδια και χοροί της Ευρυτανίας
•Μία ιστορία, ένας μύθος της Ευρυτανίας
•Η θέση της γυναίκας σήμερα
•Αγραφιώτικες γεύσεις
•Η πανίδα της Ευρυτανίας
•Τα προβλήματα του σχολείου
•Ημερολόγιο δραστηριοτήτων του σχολείου
ΕΚ ΜΕΡΟΥΣ ΤΟΥ Ε.Π. ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΜΠΡΑΒΟ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΩΡΑΙΑΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑΣ