ΕΛΜΕ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ
Συνάδελφοι
Το Υπουργείο Παιδείας θα προχωρήσει μέσα στο καλοκαίρι στην επιλογή νέων Διευθυντών σύμφωνα με το νέο θεσμικό πλαίσιο για τη διοίκηση της Εκπαίδευσης, το οποίο και θα ψηφίσει επίσης μέσα στο καλοκαίρι.
Η βεβιασμένη και αιφνιδιαστική αυτή διαδικασία προκαλεί για μια ακόμα φορά τα δημοκρατικά αντανακλαστικά των Εκπαιδευτικών δημιουργώντας πρόσθετα προβλήματα στον ευαίσθητο χώρο του Σχολείου.
Το νέο θεσμικό πλαίσιο για τη διοίκηση της Εκπαίδευσης αλλάζει ριζικά το ρόλο του Διευθυντή και του Συλλόγου των Διδασκόντων.
Ο Διευθυντής με υπερεξουσίες μετατρέπεται σε «μεγάλο αφεντικό» ενώ ταυτόχρονα ο ρόλος του Συλλόγου Διδασκόντων υποβαθμίζεται σε συμβουλευτικό. Ο νέος Διευθυντής θα πρέπει ως μάνατζερ να βρίσκει χορηγούς-χρηματοδότες για τη λειτουργία του Σχολείου σε συνθήκες υποχρηματοδότησης της Δημόσιας Εκπαίδευσης και ταυτόχρονα θα είναι πειθαρχικός προϊστάμενος των Εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας ενώ παράλληλα αξιολογώντας τους θα επηρεάζει αποφασιστικά την μισθολογική και υπηρεσιακή τους εξέλιξη.
Οι συνέπειες από αυτές τις εξελίξεις θα είναι καταλυτικά αρνητικές για τη ζωή του Σχολείου.
Ο Διευθυντής με ένα βίαιο τρόπο αποσπάται από το Σύλλογο Διδασκόντων, ενσωματώνεται ουσιαστικά στη διοίκηση παίζοντας το ρόλο του τοποτηρητή κάθε κυβερνητικής πολιτικής. Ταυτόχρονα ο ρόλος του ως αξιολογητής θα τραυματίσει τις σχέσεις ανάμεσα στους Εκπαιδευτικούς αλλοιώνοντας την εκπαιδευτική τους συνείδηση, μετατρέποντας τους σε υπαλλήλους εξαρτήματα, αφυδατώνοντας κάθε δημιουργική προσπάθεια από την πλευρά τους που έχει ως βασική προϋπόθεση την ύπαρξη παιδαγωγικής ελευθερίας και δημοκρατικής λειτουργίας. Θα πρέπει ταυτόχρονα να συνεκτιμηθεί ότι αυτές οι αλλαγές γίνονται σε περίοδο βαθιάς οικονομικής-κοινωνικής κρίσης που εργαζόμενοι και νεολαία αναζητούν ολοένα και περισσότερο δρόμους για να εκφράσουν τις αντιστάσεις τους και την αλληλεγγύη τους.
Το νέο αυταρχικό αυτό πλαίσιο θα λειτουργήσει και ως βασικός φορέας καταστολής οξύνοντας παραπέρα τις αντιθέσεις στο χώρο του Σχολείου, δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα στο βασικό του περιεχόμενο που είναι η δημιουργία των καλύτερων και πιο αρμονικών σχέσεων για την εκπαιδευτική, παιδαγωγική και πολιτιστική του λειτουργία.
Επίσης σοβαρή αλλαγή έγινε στη διαδικασία επιλογής των νέων Διευθυντών. Θεσμοθετήθηκε νέο 7μελες συμβούλιο επιλογής με την προσθήκη 2 ακόμη μελών, που κατά κανόνα εκπροσωπούν τον κομματικό φορέα της κυβέρνησης (5 διορισμένα μέλη της διοίκησης - 2 αιρετοί) αντικαθιστώντας το ΠΥΣΔΕ (3 διορισμένα μέλη της διοίκησης - 2 αιρετοί) ενώ ταυτόχρονα άλλαξε και η διαδικασία της συνέντευξης. Από μια ανοικτή διαδικασία με ερωτήσεις εφ όλης της ύλης σε μια μονοθεματική επεξεργασία ενός τομέα με περιορισμό των ερωτήσεων. Το σύνολο των αλλαγών της διαδικασίας είναι στην κατεύθυνση του παραπέρα περιορισμού του ρόλου των αιρετών και του ασφυκτικού ελέγχου της διαδικασίας από τη διοίκηση. Οι συνέπειες όλων των παραπάνω είναι ο απόλυτος έλεγχος όλων των επιλογών από τη διοίκηση.
Η ΕΛΜΕ του νομού, θα σταθεί κριτικά απέναντι σε τέτοιες διαδικασίες και τέτοιες επιλογές που αλλοιώνουν το δημοκρατικό χαρακτήρα του σχολείου.
Το επόμενο διάστημα θα προσπαθήσουμε να ενημερώσουμε όλο τον κλάδο, και θα αγωνιστούμε μέσα από την ΟΛΜΕ και το Συνέδριο μας να μη θεσμοθετηθούν τέτοια πλαίσια διοίκησης. Σε συνεργασία με τους αιρετούς του κλάδου θα βρούμε συγκεκριμένους τρόπους έκφρασης της αντίθεσής μας.
Οι στόχοι και τα όνειρα μας που παλεύουμε, για το ΑΛΛΟ Δημοκρατικό Σχολείο που θα χωρά ΟΛΑ τα παιδιά και ΟΛΗ τη γνώση, ασφυκτιούν μέσα σε ένα τέτοιο μίζερο-αυταρχικό πλαίσιο. Για εμάς, οξυγόνο για την αναβάθμιση του Δημόσιου Σχολείου είναι η ελεύθερη έκφραση του παιδαγωγού και η συνολική παιδαγωγική-πολιτιστική παρέμβαση του συλλόγου Εκπαιδευτικών σε συνεργασία με μαθητές και γονείς.
Ο Πρόεδρος Η Γ. Γραμματέας
Μαστροκώστας Κώστας Πανοπούλου Φωτεινή
Συνάδελφοι
Το Υπουργείο Παιδείας θα προχωρήσει μέσα στο καλοκαίρι στην επιλογή νέων Διευθυντών σύμφωνα με το νέο θεσμικό πλαίσιο για τη διοίκηση της Εκπαίδευσης, το οποίο και θα ψηφίσει επίσης μέσα στο καλοκαίρι.
Η βεβιασμένη και αιφνιδιαστική αυτή διαδικασία προκαλεί για μια ακόμα φορά τα δημοκρατικά αντανακλαστικά των Εκπαιδευτικών δημιουργώντας πρόσθετα προβλήματα στον ευαίσθητο χώρο του Σχολείου.
Το νέο θεσμικό πλαίσιο για τη διοίκηση της Εκπαίδευσης αλλάζει ριζικά το ρόλο του Διευθυντή και του Συλλόγου των Διδασκόντων.
Ο Διευθυντής με υπερεξουσίες μετατρέπεται σε «μεγάλο αφεντικό» ενώ ταυτόχρονα ο ρόλος του Συλλόγου Διδασκόντων υποβαθμίζεται σε συμβουλευτικό. Ο νέος Διευθυντής θα πρέπει ως μάνατζερ να βρίσκει χορηγούς-χρηματοδότες για τη λειτουργία του Σχολείου σε συνθήκες υποχρηματοδότησης της Δημόσιας Εκπαίδευσης και ταυτόχρονα θα είναι πειθαρχικός προϊστάμενος των Εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας ενώ παράλληλα αξιολογώντας τους θα επηρεάζει αποφασιστικά την μισθολογική και υπηρεσιακή τους εξέλιξη.
Οι συνέπειες από αυτές τις εξελίξεις θα είναι καταλυτικά αρνητικές για τη ζωή του Σχολείου.
Ο Διευθυντής με ένα βίαιο τρόπο αποσπάται από το Σύλλογο Διδασκόντων, ενσωματώνεται ουσιαστικά στη διοίκηση παίζοντας το ρόλο του τοποτηρητή κάθε κυβερνητικής πολιτικής. Ταυτόχρονα ο ρόλος του ως αξιολογητής θα τραυματίσει τις σχέσεις ανάμεσα στους Εκπαιδευτικούς αλλοιώνοντας την εκπαιδευτική τους συνείδηση, μετατρέποντας τους σε υπαλλήλους εξαρτήματα, αφυδατώνοντας κάθε δημιουργική προσπάθεια από την πλευρά τους που έχει ως βασική προϋπόθεση την ύπαρξη παιδαγωγικής ελευθερίας και δημοκρατικής λειτουργίας. Θα πρέπει ταυτόχρονα να συνεκτιμηθεί ότι αυτές οι αλλαγές γίνονται σε περίοδο βαθιάς οικονομικής-κοινωνικής κρίσης που εργαζόμενοι και νεολαία αναζητούν ολοένα και περισσότερο δρόμους για να εκφράσουν τις αντιστάσεις τους και την αλληλεγγύη τους.
Το νέο αυταρχικό αυτό πλαίσιο θα λειτουργήσει και ως βασικός φορέας καταστολής οξύνοντας παραπέρα τις αντιθέσεις στο χώρο του Σχολείου, δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα στο βασικό του περιεχόμενο που είναι η δημιουργία των καλύτερων και πιο αρμονικών σχέσεων για την εκπαιδευτική, παιδαγωγική και πολιτιστική του λειτουργία.
Επίσης σοβαρή αλλαγή έγινε στη διαδικασία επιλογής των νέων Διευθυντών. Θεσμοθετήθηκε νέο 7μελες συμβούλιο επιλογής με την προσθήκη 2 ακόμη μελών, που κατά κανόνα εκπροσωπούν τον κομματικό φορέα της κυβέρνησης (5 διορισμένα μέλη της διοίκησης - 2 αιρετοί) αντικαθιστώντας το ΠΥΣΔΕ (3 διορισμένα μέλη της διοίκησης - 2 αιρετοί) ενώ ταυτόχρονα άλλαξε και η διαδικασία της συνέντευξης. Από μια ανοικτή διαδικασία με ερωτήσεις εφ όλης της ύλης σε μια μονοθεματική επεξεργασία ενός τομέα με περιορισμό των ερωτήσεων. Το σύνολο των αλλαγών της διαδικασίας είναι στην κατεύθυνση του παραπέρα περιορισμού του ρόλου των αιρετών και του ασφυκτικού ελέγχου της διαδικασίας από τη διοίκηση. Οι συνέπειες όλων των παραπάνω είναι ο απόλυτος έλεγχος όλων των επιλογών από τη διοίκηση.
Η ΕΛΜΕ του νομού, θα σταθεί κριτικά απέναντι σε τέτοιες διαδικασίες και τέτοιες επιλογές που αλλοιώνουν το δημοκρατικό χαρακτήρα του σχολείου.
Το επόμενο διάστημα θα προσπαθήσουμε να ενημερώσουμε όλο τον κλάδο, και θα αγωνιστούμε μέσα από την ΟΛΜΕ και το Συνέδριο μας να μη θεσμοθετηθούν τέτοια πλαίσια διοίκησης. Σε συνεργασία με τους αιρετούς του κλάδου θα βρούμε συγκεκριμένους τρόπους έκφρασης της αντίθεσής μας.
Οι στόχοι και τα όνειρα μας που παλεύουμε, για το ΑΛΛΟ Δημοκρατικό Σχολείο που θα χωρά ΟΛΑ τα παιδιά και ΟΛΗ τη γνώση, ασφυκτιούν μέσα σε ένα τέτοιο μίζερο-αυταρχικό πλαίσιο. Για εμάς, οξυγόνο για την αναβάθμιση του Δημόσιου Σχολείου είναι η ελεύθερη έκφραση του παιδαγωγού και η συνολική παιδαγωγική-πολιτιστική παρέμβαση του συλλόγου Εκπαιδευτικών σε συνεργασία με μαθητές και γονείς.
Ο Πρόεδρος Η Γ. Γραμματέας
Μαστροκώστας Κώστας Πανοπούλου Φωτεινή