Θέμα έντονης συζήτησης έγινε τελευταία η ανάπλαση της πόλης του Καρπενησίου, ένα έργο προϋπολογισμού 3.200.000 ευρώ με υπάρχουσα εγκεκριμένη πίστωση από το 2010 ποσού 2.000.000 ευρώ. Η μελέτη ανατέθηκε άτυπα σε γραφείο των Αθηνών χωρίς την νόμιμη διαδικασία, υπογράφηκε από την τεχνική υπηρεσία του Δήμου για να νομιμοποιηθεί και στη συνέχεια αφού θα έπρεπε να πληρωθεί το γραφείο των Αθηνών δρομολογήθηκε η κατάτμηση σε μικρότερες επί μέρους μελέτες οι οποίες ανατέθηκαν το 2012 σε συγκεκριμένους μελετητές του γραφείου των Αθηνών με την αρνητική ψήφο της παράταξής μας,
ενώ από τον Απρίλη του 2011 είχαν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του έργου, σχέδια της μελέτης και ένα κυκλοφοριακό μοντέλο με κινούμενα οχήματα στον οδικό χάρτη της πόλης. Το ζήτημα όμως σήμερα που απασχολεί όλους μας δεν είναι τόσο η ανάθεση της μελέτης, οι τυχόν κακοτεχνίες, τα κράσπεδα, οι κυβόλιθοι και τα σφεντάμια της πρώτης φάσης εκτέλεσης του έργου ούτε οι ζημιές που προκάλεσαν ασυνείδητοι οδηγοί με τα αυτοκίνητά τους γεγονός που αναδεικνύει η δημοτική αρχή προσπαθώντας να αποπροσανατολίσει την κοινή γνώμη.
Από την αρχή υπήρξε αδιαφορία αφού δεν ελήφθησαν υπόψη οι σημαντικές παρατηρήσεις φορέων της πόλης, δημοτών αλλά και της παράταξής μας που αφορούσαν στο κατά πόσον η υλοποίηση του έργου σύμφωνα με την μελέτη θα είναι και λειτουργική. Μα πως είναι δυνατόν να εφαρμοστεί μονοδρόμηση σε όλο το μήκος του μεγαλύτερου σε κυκλοφορία δρόμου που διέρχεται μέσα από την πόλη και συνδέει τις Εθνικές οδούς Λαμίας και Αγρινίου, χωρίς να υπάρχει το ισοδύναμο δρόμου που να εξυπηρετεί την αντίθετη της μονοδρόμησης κατεύθυνση; Η άποψη της διοχέτευσης της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων στα ανηφορικά και κατηφορικά "σοκάκια" γύρω από την πλατεία και ιδιαίτερα την περίοδο του Χειμώνα, δημιουργεί παρά λύνει προβλήματα τα οποία αναδείχτηκαν με την υλοποίηση της πρώτης φάσης του έργου. Οι πολίτες που θέλουν να προσεγγίσουν το κέντρο της πόλης από την δυτική της πλευρά, θα πρέπει να περιπλανώνται στα στενά δρομάκια και για τους επισκέπτες απαραίτητη προϋπόθεση είναι να έχουν στο αυτοκίνητό τους σύστημα πλοήγησης GPS για να βρουν το παλιό ΚΤΕΛ και να παρκάρουν. Τα δε τουριστικά λεωφορεία που κατευθύνονται από την περιοχή του Προυσού προς την πόλη, προκειμένου να εκτελούν αναγκαστικά περιφερειακούς κύκλους από τον Προφήτη Ηλία θα προτιμούν την νέα περιφερειακή οδό διαφυγής προς Λαμία με τεράστιο κόστος για την αγορά της πόλης με δεδομένο στατιστικά ότι οι επισκέπτες πραγματοποιούν τις αγορές τους λίγο πριν την αναχώρησή τους για πολλούς λόγους (ευπαθή προϊόντα, όγκος αποσκευών κ.λπ.). Ακόμα και σε μακάβρια γεγονότα θα πρέπει να λαμβάνονται έκτακτα μέτρα για αλλαγή φοράς οδών, προκειμένου να προσεγγίσει η πομπή με τον νεκρού τον Ιερό Ναό. H άνοδος της οδού Καρπενησιώτη επίσης θα δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα στην λειτουργία της πόλης με δεδομένη την μεγάλη της κλήση, τις ιδιαίτερες καιρικές συνθήκες, την περιβαλλοντική ρύπανση και ηχορύπανση λόγω της ανηφόρας. Αν προσθέσουμε σε αυτά τα προβλήματα και τον καθαρισμό της ανάπλασης από χιονοπτώσεις μέσα από όλα αυτά τα στοιχεία που συνυπάρχουν, (σχάρες, δένδρα, κολονάκια, πάσσαλοι απορριμμάτων, κολώνες φωτισμού, κλπ.) ερώτημα το οποίο ακόμα δεν έχει απαντηθεί από τους μελετητές, οδηγούμαστε στο ασφαλές συμπέρασμα ότι μιας τέτοιας μορφής ανάπλαση προϋποθέτει την απαγόρευση κυκλοφορίας των οχημάτων. Η συγκεκριμένη μελέτη ανάπλασης που αποτελεί πιστό αντίγραφο μελετών ενοποίησης αρχαιολογικών χώρων του θησείου και της Ακρόπολης των Αθηνών εκεί όπου ορθά έχει απαγορευτεί η κυκλοφορία των οχημάτων, θεωρούμε ότι είναι ανεφάρμοστη σε μια ορεινή τουριστική πόλη με τόσο διαφορετικά ποιοτικά, ποσοτικά αλλά και άλλα χαρακτηριστικά. Αν θέλουμε μια ανάπλαση τύπου αρχαιολογικών χώρων θα πρέπει λοιπόν να απαγορευτεί η διέλευση οχημάτων και να καταργηθούν οι θέσεις παρκινγκ, κάτι όμως που είναι απόλυτα ανεφάρμοστο σε τόση μεγάλη έκταση αφού δεν υπάρχει περιφερειακός αυτοκινητόδρομος που να οδηγεί στις συνοικίες της πόλης. Και για να μην θεωρηθεί ότι μιλάμε σήμερα εκ του αποτελέσματος, όλες αυτές οι παρατηρήσεις μας είχαν καταγραφεί δημόσια τον Απρίλιο του 2011 κατά την πρώτη διαβούλευση για το έργο στην αίθουσα του συνεδριακού κέντρου και στη συνέχεια έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για επί μέρους ζητήματα της ανάπλασης.
Ας δούμε λοιπόν εκ νέου τη γνώμη όλων των φορέων της πόλης και τη γνώμη της συντριπτικής πλειοψηφίας των δημοτών, όσο είναι καιρός ακόμα και τώρα μέσα στο Χειμώνα να προχωρήσουμε σε μια τροποποίηση της μελέτης που παράλληλα με την καλαισθησία της πόλης που αναμφίβολα προκύπτει, θα λύνει και δεν θα δημιουργεί προβλήματα. Αν ολοκληρωθεί το έργο όπως ακριβώς έχει μελετηθεί, δημιουργείται μια κατάσταση "defacto" όπως είχαμε πει παλαιότερα, με τεράστιο πλέον κόστος για οποιασδήποτε αλλαγή στο μέλλον.
Δεσμευόμαστε ως παράταξη, για να βγει και η δημοτική αρχή από τη δύσκολη θέση στην οποία έχει περιέλθει, ότι δεν πρόκειται να υπάρξει αντιπολιτευτική στάση για το τι έγινε μέχρι σήμερα και ας δούμε εκ νέου την ανάπλαση, τροποποιώντας στο μέτρο του δυνατού κάποια στοιχεία της μελέτης που θα ικανοποιήσουν τις βασικές συνθήκες λειτουργίας της πόλης μας για το κοινό καλό.
Ο επικεφαλής της μείζονος
αντιπολίτευσης
στο Δ.Σ. του Δήμου Καρπενησίου
Βαγγέλης Καρφής
ενώ από τον Απρίλη του 2011 είχαν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του έργου, σχέδια της μελέτης και ένα κυκλοφοριακό μοντέλο με κινούμενα οχήματα στον οδικό χάρτη της πόλης. Το ζήτημα όμως σήμερα που απασχολεί όλους μας δεν είναι τόσο η ανάθεση της μελέτης, οι τυχόν κακοτεχνίες, τα κράσπεδα, οι κυβόλιθοι και τα σφεντάμια της πρώτης φάσης εκτέλεσης του έργου ούτε οι ζημιές που προκάλεσαν ασυνείδητοι οδηγοί με τα αυτοκίνητά τους γεγονός που αναδεικνύει η δημοτική αρχή προσπαθώντας να αποπροσανατολίσει την κοινή γνώμη.
Από την αρχή υπήρξε αδιαφορία αφού δεν ελήφθησαν υπόψη οι σημαντικές παρατηρήσεις φορέων της πόλης, δημοτών αλλά και της παράταξής μας που αφορούσαν στο κατά πόσον η υλοποίηση του έργου σύμφωνα με την μελέτη θα είναι και λειτουργική. Μα πως είναι δυνατόν να εφαρμοστεί μονοδρόμηση σε όλο το μήκος του μεγαλύτερου σε κυκλοφορία δρόμου που διέρχεται μέσα από την πόλη και συνδέει τις Εθνικές οδούς Λαμίας και Αγρινίου, χωρίς να υπάρχει το ισοδύναμο δρόμου που να εξυπηρετεί την αντίθετη της μονοδρόμησης κατεύθυνση; Η άποψη της διοχέτευσης της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων στα ανηφορικά και κατηφορικά "σοκάκια" γύρω από την πλατεία και ιδιαίτερα την περίοδο του Χειμώνα, δημιουργεί παρά λύνει προβλήματα τα οποία αναδείχτηκαν με την υλοποίηση της πρώτης φάσης του έργου. Οι πολίτες που θέλουν να προσεγγίσουν το κέντρο της πόλης από την δυτική της πλευρά, θα πρέπει να περιπλανώνται στα στενά δρομάκια και για τους επισκέπτες απαραίτητη προϋπόθεση είναι να έχουν στο αυτοκίνητό τους σύστημα πλοήγησης GPS για να βρουν το παλιό ΚΤΕΛ και να παρκάρουν. Τα δε τουριστικά λεωφορεία που κατευθύνονται από την περιοχή του Προυσού προς την πόλη, προκειμένου να εκτελούν αναγκαστικά περιφερειακούς κύκλους από τον Προφήτη Ηλία θα προτιμούν την νέα περιφερειακή οδό διαφυγής προς Λαμία με τεράστιο κόστος για την αγορά της πόλης με δεδομένο στατιστικά ότι οι επισκέπτες πραγματοποιούν τις αγορές τους λίγο πριν την αναχώρησή τους για πολλούς λόγους (ευπαθή προϊόντα, όγκος αποσκευών κ.λπ.). Ακόμα και σε μακάβρια γεγονότα θα πρέπει να λαμβάνονται έκτακτα μέτρα για αλλαγή φοράς οδών, προκειμένου να προσεγγίσει η πομπή με τον νεκρού τον Ιερό Ναό. H άνοδος της οδού Καρπενησιώτη επίσης θα δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα στην λειτουργία της πόλης με δεδομένη την μεγάλη της κλήση, τις ιδιαίτερες καιρικές συνθήκες, την περιβαλλοντική ρύπανση και ηχορύπανση λόγω της ανηφόρας. Αν προσθέσουμε σε αυτά τα προβλήματα και τον καθαρισμό της ανάπλασης από χιονοπτώσεις μέσα από όλα αυτά τα στοιχεία που συνυπάρχουν, (σχάρες, δένδρα, κολονάκια, πάσσαλοι απορριμμάτων, κολώνες φωτισμού, κλπ.) ερώτημα το οποίο ακόμα δεν έχει απαντηθεί από τους μελετητές, οδηγούμαστε στο ασφαλές συμπέρασμα ότι μιας τέτοιας μορφής ανάπλαση προϋποθέτει την απαγόρευση κυκλοφορίας των οχημάτων. Η συγκεκριμένη μελέτη ανάπλασης που αποτελεί πιστό αντίγραφο μελετών ενοποίησης αρχαιολογικών χώρων του θησείου και της Ακρόπολης των Αθηνών εκεί όπου ορθά έχει απαγορευτεί η κυκλοφορία των οχημάτων, θεωρούμε ότι είναι ανεφάρμοστη σε μια ορεινή τουριστική πόλη με τόσο διαφορετικά ποιοτικά, ποσοτικά αλλά και άλλα χαρακτηριστικά. Αν θέλουμε μια ανάπλαση τύπου αρχαιολογικών χώρων θα πρέπει λοιπόν να απαγορευτεί η διέλευση οχημάτων και να καταργηθούν οι θέσεις παρκινγκ, κάτι όμως που είναι απόλυτα ανεφάρμοστο σε τόση μεγάλη έκταση αφού δεν υπάρχει περιφερειακός αυτοκινητόδρομος που να οδηγεί στις συνοικίες της πόλης. Και για να μην θεωρηθεί ότι μιλάμε σήμερα εκ του αποτελέσματος, όλες αυτές οι παρατηρήσεις μας είχαν καταγραφεί δημόσια τον Απρίλιο του 2011 κατά την πρώτη διαβούλευση για το έργο στην αίθουσα του συνεδριακού κέντρου και στη συνέχεια έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για επί μέρους ζητήματα της ανάπλασης.
Ας δούμε λοιπόν εκ νέου τη γνώμη όλων των φορέων της πόλης και τη γνώμη της συντριπτικής πλειοψηφίας των δημοτών, όσο είναι καιρός ακόμα και τώρα μέσα στο Χειμώνα να προχωρήσουμε σε μια τροποποίηση της μελέτης που παράλληλα με την καλαισθησία της πόλης που αναμφίβολα προκύπτει, θα λύνει και δεν θα δημιουργεί προβλήματα. Αν ολοκληρωθεί το έργο όπως ακριβώς έχει μελετηθεί, δημιουργείται μια κατάσταση "defacto" όπως είχαμε πει παλαιότερα, με τεράστιο πλέον κόστος για οποιασδήποτε αλλαγή στο μέλλον.
Δεσμευόμαστε ως παράταξη, για να βγει και η δημοτική αρχή από τη δύσκολη θέση στην οποία έχει περιέλθει, ότι δεν πρόκειται να υπάρξει αντιπολιτευτική στάση για το τι έγινε μέχρι σήμερα και ας δούμε εκ νέου την ανάπλαση, τροποποιώντας στο μέτρο του δυνατού κάποια στοιχεία της μελέτης που θα ικανοποιήσουν τις βασικές συνθήκες λειτουργίας της πόλης μας για το κοινό καλό.
Ο επικεφαλής της μείζονος
αντιπολίτευσης
στο Δ.Σ. του Δήμου Καρπενησίου
Βαγγέλης Καρφής