Κυριακή 26 Ιουνίου 2011

Γρεβενά: μοναστήρι σε «έλκηθρο» γλυτώνει από τεχνητή λίμνη

Κάπως έτσι θα μπορούσε να σωθεί και η ιστορική
εκκλησία της Παναγίας στην Επισκοπή, αλλά...
Η Ιερά Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Τορνικίου, η οποία βρίσκεται έξω από τη Δεσκάτη Γρεβενών, θα τοποθετηθεί σε «έλκηθρο» και θα μεταφερθεί σε ασφαλές σημείο για να διασωθεί από τα νερά της τρίτης τεχνητής λίμνης του Αλιάκμονα, που θα κατακλυσουν την περιοχή.


Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Έθνος», το έργο γίνεται με την επίβλεψη του αρχιτέκτονα-μηχανικού Δημήτρη Κορρέ και έχει συνολικό προϋπολογισμό 800.000 ευρώ, στοχεύει στη μετακίνηση της μονής σε μία πλαγιά με κλίση 24%.

Ο κ. Κορρές δήλωσε ότι «Είναι ένα από τα πιο δύσκολα έργα που έχουμε αναλάβει, αλλά ελπίζω πως όλα θα πάνε καλά και δεν θα εμφανιστούν απρόοπτα, που θα μας καθυστερήσουν».

Επίσης, εξήγησε ότι πως το καθολικό της μονής, βάρους 300 τόνων και ύψους 10 μέτρων, θα ανηφορίσει για 140 μέτρα και θα βρίσκεται πλέον στην κορυφή ενός μικρού λόφου.

Η μετακίνηση θα αρχίσει στις 5 Ιουλίου και θα ολοκληρωθεί σε περίπου 10-15 ημέρες.

Ήδη προχωρούν οι εκσκαφές γύρω από τη μονή, οι κατεδαφίσεις γειτονικών κτισμάτων, μικρές μετακινήσεις δευτερευόντων τοιχίων, ενώ την ερχόμενη Δευτέρα θα ξεκινήσουν οι βοηθητικές εργασίες και θα εγκατασταθούν οι ράγες.

Ο κ. Κορρές επισήμανε ότι «Το καθολικό της μονής πρέπει να μπει σε ένα ασφαλές σημείο για να μην κατακλυστεί από τα νερά. Οι υπόλοιπες κτιριακές υποδομές θα αποσυναρμολογηθούν, θα μεταφερθούν και θα μονταριστούν επιτόπου στη νέα θέση στην πλαγιά».

Πάνω στον ναό θα στερεωθούν ειδικά υδραυλικά έμβολα, τα οποία θα τον κινούν πάνω στις ράγες, αργά και σταθερά, ενώ ένας εξωτερικός σκελετός και μια ειδική κατασκευή στα θεμέλια θα προστατεύουν το κτίσμα από τυχόν ανεπανόρθωτες ζημιές, σύμφωνα με τον αρχιτέκτονα.

Στόχος των ειδικών είναι να προχωρεί η μονή πέντε μέτρα την ημέρα πάνω στο επικλινές έδαφος, καθώς η ανηφοριά δυσκολεύει τη μετακίνηση και απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή.

Εκτός από το διώροφο καθολικό θα μετακινηθεί στην κορυφή του λόφου και ένα τμήμα από τα υπόλοιπα κτίσματα, ενώ τα περισσότερα θα ανακατασκευαστούν με παλιά υλικά.

Αλλά έργα που έχει κάνει ο κ. Κορρές και η ομάδα του είναι η μεταφορά του Ναού Αποστόλων Πέτρου και Παύλου στο αεροδρόμιο των Σπατών, το παλιό κτίριο του ΟΣΕ Θεσσαλονίκης, βάρους 2.000 τόνων, που «τσούλησε» για 45 μέτρα και πήγε στην αρχική του θέση, καθώς εμπόδιζε τη διάνοιξη της δυτικής εισόδου της πόλης, αλλά και την παλιά ιερατική σχολή (Μεντρεσές) που μετακινήθηκε σε απόσταση 25 μέτρων για τη διαπλάτυνση της οδού Λαγκαδά, επίσης στη Θεσσαλονίκη.

Αν υπήρχε “έλκηθρο” εκείνη την εποχή
θα είχε σωθεί η Παναγία της Επισκοπής!

Ένα από τα σημαντικότερα βυζαντινά μνημεία του ελλαδικού χώρου, ήταν και ο ναός της Παναγίας Επισκοπής στην Ευρυτανία, κτισμένος τον 8ο αιώνα, ο οποίος ως γνωστόν στα μέσα του 1960 κατακλύστηκε από τα νερά, προκειμένου να δημιουργηθεί η τεχνητή λίμνη Κρεμαστών. Δυαστυχώς όμως τότε ΚΑΝΕΝΑΣ δεν φρόντισε, να βγει εκτός λίμνης αυτό το τόσο σπουδαίο Μνημείο, με οποιοδήποτε “έλκηθρο”. ΚΑΝΕΝΑΣ δεν νοιάστηκε γι΄ αυτό το σπουδαίο Μοναστήρι, που σε κόντρα των καιρών συνεχίζει να στέκεται ΟΡΘΙΟ, 45 χρόνια μετά, αναζητώντας κάποιον να ενδιαφερθεί επι της ουσίας γι΄ αυτό...